12 379 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Dåligt tryck gammal ejektorpump
Jo man borde väl satsa på en djupvattenpump egentligen men jag höll på med att byta ut ladugårdens gamla pump mot en djupvattenpump förra året, med grävning och rördragning för att sedan få brunnshålet inrasat över pumpen efter det var klart.. Så jag fick min beskärda del av pumpar och brunnar för i alla fall något år till..
Och pumpbytet här nere i huset var planerat att ske ihop med ett större grepp om vattensystemet där jag flyttar hydrofor och varmvattenberedare ut till pannrummet istället för som nu inne i huset. Hade tänkt mig att den här pumpen skulle kunna hålla något år eller två till så jag hinner slutföra en del andra projekt först.
Och pumpbytet här nere i huset var planerat att ske ihop med ett större grepp om vattensystemet där jag flyttar hydrofor och varmvattenberedare ut till pannrummet istället för som nu inne i huset. Hade tänkt mig att den här pumpen skulle kunna hålla något år eller två till så jag hinner slutföra en del andra projekt först.
Brunnen vet jag inte exakt hur djup den är men den är borrad på 60-talet samtidigt som brunnen vid ladugården plus några till brunnar i byn och de är alla 20-25 meter djupa så mkt djupare än så är den nog inte.Strip skrev:Dom kostar inte speciellt stora pengar att renovera.
Om jag fattar siffrorna rätt på .pdf:en jag hittade på keropump.se är det en väldigt klen pump som inte klarar mycket mer än 30-35 meter under gynnsamma förhållanden.. Rimligen är det mer än 8 meter till vatten eftersom man valt ejektor och då blir det inte mycket kapacitet kvar, ens med en ny pump. Lägg till det 40 års slitage på ringar och ejektor så är 1,7 bar fullt rimligt.
Men då testar jag nog bara att lossa den, göra rent så mkt jag kan, och så dit med den igen och hoppas man kan skrämma upp den lite till. Och så möjligtvis att jag ger mig på att plocka upp ejektor för rengöring lite senare i sommar om jag har någon grävmaskin här någon gång.
Jag har aldrig hört talas om en ringpump som blir effektivare av en rengöring, snarare tvärtom. Det kan säkert nån annan bättre men jag hade inte pillat på den utan att kolla med nån kunnig först. Ringpump är en märklig konstruktion 
Gräver du så passa på att montera ett snabbfäste för slangarna i brunnen, så slipper du göra om samma procedur nästa gång det är nåt som trilskas. Tänk på att du måste ha vatten tillgängligt för att kunna starta systemet om slangarna blir tomma.
Gräver du så passa på att montera ett snabbfäste för slangarna i brunnen, så slipper du göra om samma procedur nästa gång det är nåt som trilskas. Tänk på att du måste ha vatten tillgängligt för att kunna starta systemet om slangarna blir tomma.
Strip skrev:Jag har aldrig hört talas om en ringpump som blir effektivare av en rengöring, snarare tvärtom. Det kan säkert nån annan bättre men jag hade inte pillat på den utan att kolla med nån kunnig först. Ringpump är en märklig konstruktion
Problemet är att man har vanliga brunnsringar i jordlagret ned till berget där det borrade hålet börjar. Rören från/till huset kommer ut i botten och går ned i hålet. Så man har två val.. Antingen stå på huvudet ned i brunnen och lossa rören, alternativt gräva bort ringarna så man kan sitta där nere.. Jag har testat båda metoderna uppe vid ladugården och jag gillade inget av dem.
Idag beckade pumpen ihop fullständigt.. Motorskyddet löser ut så fort man slår på strömmen. Har tagit isär elmotorn från pumpen och efter mitt förmenande är det inte motorn som är problemet. Tycker lager löper lätt och utan ljud. Alltså är det pumpen som är boven i dramat. Fruktansvärt mycket järnavlagringar när jag tog bort vattenrören från pumpen. Typ ett lillfingerstort hål i mitten vid övergångarna mellan pump och rör. Försöker rensa pumpen med syrebad/kalkrengöring. Har hällt i ner i pumpen och så på med varmvatten så får det stå så några timmar. Sen är det bara hålla de tummarn man har att det gör att den kan funka något år eller två till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara