1 675 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dolda avstängningsventiler
Min hus har sk "säkert vatten" vilket innebär att om det blir någon läcka så kommer vattnet att rinna ut i badrummet och ner i golvavloppet. Det finns bara avstängningsventiler för allt kv och vv i badrummet och där finns de bakom tvättpelaren. För att kunna stänga av vattnet så måste man flytta tvättpelaren eftersom den är inbygd. Detta låter sig inte göras utan att först montera bort termostaten för golvvärme.
Jag anser att detta är en konstruktionsmiss, men byggherren menar att det går att bygga så eftersom en vattenläcka inte kan skada fastigheten då vattnet rinner ner i golvavlopp. (Man har alltså got tid på sig att ringa elektriker
för demontering av termostat och därefter hämta granne för att lyfta bort torktumlare och sedan tvättmaskin för att stänga av vattnet.) Detta har också godkänts vid slutbesiktning.
Är detta verkligen en godkänd installation?
//janne
Jag anser att detta är en konstruktionsmiss, men byggherren menar att det går att bygga så eftersom en vattenläcka inte kan skada fastigheten då vattnet rinner ner i golvavlopp. (Man har alltså got tid på sig att ringa elektriker
Är detta verkligen en godkänd installation?
//janne
Följande saxat ut säkert vattens branschregler 2016:1
"Vattenanslutning till
tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning
som är synligt placerad och lätt åtkomlig."...
Enligt Länsförsäkringars rekommendationer gäller detta:
"En fungerande huvudavstängning för vattensystemet ska vara
lättåtkomlig och bör vara försedd med en kulventil. Tänk på
att alla i bostaden ska veta var huvudkranen finns och hur den
fungerar."
Jag hade kontaktat Säkert vatten själv på Telefon: 08-762 73 00 för att se om inte dem kan skicka ut en representant som kan kontrollera arbetet som ett led i deras kvalitetssäkring av auktoriserade montörer.
"Vattenanslutning till
tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning
som är synligt placerad och lätt åtkomlig."...
Enligt Länsförsäkringars rekommendationer gäller detta:
"En fungerande huvudavstängning för vattensystemet ska vara
lättåtkomlig och bör vara försedd med en kulventil. Tänk på
att alla i bostaden ska veta var huvudkranen finns och hur den
fungerar."
Jag hade kontaktat Säkert vatten själv på Telefon: 08-762 73 00 för att se om inte dem kan skicka ut en representant som kan kontrollera arbetet som ett led i deras kvalitetssäkring av auktoriserade montörer.
Kanske en dum fråga, men nog måste det väl finnas en huvudavstängning för inkommande vatten på en annan plats? Den här lösningen låter ju inte så smidig, men om det dessutom är för huvudavstängningen så är det ju nästan kriminellt dåligt
.
Jag tycker inte heller den lösningen verkar godtagbar ur åtkomlighetssynkpunkt. Men om man även har avstängningskranar till badrummet lätt åtkomliga på annan plats, jag har tex även separata ventiler i pannrummet, så kanske det är godkänt.
Klicka här för att svara