Hej!

Planerar för att byta ut tappvattensystemet, har lärt mig här på forumet genom att läsa på men skulle behöva hjälp med förslag på om min lösning nedan har några brister!

Stort tack för all information och hjälp som finns här :thumbup:

• tappvatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Ser inga avstängningsventiler någonstans där....
Om du kör med LKs system så kan jag rekommendera föredelare med avstängning (RSK 1875894). Då kan du stänga av varje krets separat vid underhåll. Prisskillnaden (på Rinkaby rör) var så liten att jag körde hela fördelarpaketet med enskilda avstängningar.

Sen har jag också avstängning till varje fördelare (2VV, 2KV) så att de går att stänga av i block också. Kanske lite onödigt men sån är jag. Till sist en kran mot vattenmätaren där man stänger av hela huset.

I övrigt är det lite svårt att svara på om du saknar något då jag inte vet hur det ser ut hos dig...

Tack för svar :)
Jag var också sugen på LKs fördelare med avstänging på varje avstick men valde tillslut vatettes system då då jag tyckte de har mer kopplingar av olika slag. Hade också en vision om att kunna stänga av allt :) Men nöjde mig med varje block av fördelare.

Har en fullflödesventil (avstängningsventil, nr3) efter vattenmätaren och två kulventiler (10&16) innan varje fördelare.

Det jag tänkter mest på är om det finns delar ovan som inte är kompatibla (är nybörjare). Varje tabell är skriven i flödesriktning så att man ska se vilken del som går mot vilken.

Redigerat:
kulle
Till vatette plast behövs inga stödhylsor, dom är inbyggda så att säga :)

• Gilla
JE888
  • Laddar…
tack Kulle, där sparade jag en 100 lapp :)

Bör adapter mot klämringskopplingen ha stödhylsa? Vatette verkar inte ha Dy28 stödhylsa.

adapter.jpg

en annan fråga, jag väljer kulventiler och inte fullflödesventiler på inloppet till fördelaren. Försämrar det flödet av vatten avsevärt?
Det är bara några meter mellan huvudkran och fördelare så jag har valt 20mm pex som huvudstam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.