Hej!
Jag bor en en villa från 1950 i Skåne med järnrör i som avloppsrör.
Jag har problem med att vattnet stiger i mina toaletter då jag spolar.
Jag har haft 2 olika firmor här som har spolat rören men problemet kvarstår,
så jag letar efter andra problem i systemet.
Hittade följande rör intill husväggen som som var sönder rostat.
Har kapat röret under rosten, och innan satt det en "svanshals" längst upp.
Röret går inte in i huset utan kom bara upp intill husväggen med en svanshals.
Vet någon vad det är? Jag hoppades att det var ventilation till en avlopps-stam.

image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade också följande "brunn" under en stålplatta i källaren. Vad tror ni det är?

image2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Ulf.

R
det översta ser ut som ett värmerör Enrörssystem, det nedre ser ut som någon typ av pump brunns aktigt, har du kollat vad so finns under locket?

S
kan ju vara så enkelt att det saknas ventilation.
någon död fågel/djur eller bo som tätat igen

R
du kan även kolla om avluftningen är igensatt av löv/fågelbo (annars gör du som jag gjorde.. ta en trädgårdsslang och kör ner den i toan, om vattnet sjunker direkt är det avluftningen) om inte är det bara att forsätta felsöka

Bild 1: Ser ut som en före detta vattenutkastare.
Bild 2: Kan vara en rensbrunn.
Låt spolfirman filma det problematiska röret nästa gång.
Bara mina 2 cent.

tommib
Jag skulle säga att det översta är en avloppsventilation/avluftning. Luktar det något från den? Vart ser den ut att ta vägen? Har du en infiltrationsbädd någonstans för dagvatten? Kan det vara ett spolrör till dräneringen med tanke på lokalisationen vid husväggen.

Den andra bilden gissar jag på renslucka till avloppet i huset. Öppna och titta.

Edit: Nu när jag tittar igen (och läser vad Immobil skrev) så måste jag fråga, vad är det för dimension på röret? Svanhals på talar starkt för någon form av ventilation/avluftning.

Redigerat:
Vad är det för dimension på röret på första bilden?

Röret som haft en "svanhals" verkar vika ut från huset. Ni har inte haft någon nedgrävd oljetank och det är den gamla avluftningen från den?

Patrick E skrev:
Vad är det för dimension på röret på första bilden?
32mm utvändigt mått

Locket sitter som bomber och granater, men ska försöka igen imorgon.

Immobil skrev:
Bild 1: Ser ut som en före detta vattenutkastare.
Bild 2: Kan vara en rensbrunn.
Låt spolfirman filma det problematiska röret nästa gång.
Bara mina 2 cent.
De har filmat rören, de var lite smårostiga men inget som borde orsaka problem.

AndHay skrev:
Röret som haft en "svanhals" verkar vika ut från huset. Ni har inte haft någon nedgrävd oljetank och det är den gamla avluftningen från den?
Intressant tanke. Det fanns en oljepanna här tidigare, men tror tanken stod i källaren, men vet inte säkert. Ska kolla lite i gräsmattan och se om jag kan hitta spår efter en tank.

tommib skrev:
Jag skulle säga att det översta är en avloppsventilation/avluftning. Luktar det något från den? Vart ser den ut att ta vägen? Har du en infiltrationsbädd någonstans för dagvatten? Kan det vara ett spolrör till dräneringen med tanke på lokalisationen vid husväggen.

Den andra bilden gissar jag på renslucka till avloppet i huset. Öppna och titta.

Edit: Nu när jag tittar igen (och läser vad Immobil skrev) så måste jag fråga, vad är det för dimension på röret? Svanhals på talar starkt för någon form av ventilation/avluftning.
Tror röret har med någon form av ventilation att göra. Fick inte med överdelen av röret på bilden, men längst ut fanns ett gäller för öppningen.
Upplever inte att det luktar något särskilt, men det står vätska nere i röret, alltså den delen som går horisontellt med marken.

Ulf Johnsson skrev:
Intressant tanke. Det fanns en oljepanna här tidigare, men tror tanken stod i källaren, men vet inte säkert. Ska kolla lite i gräsmattan och se om jag kan hitta spår efter en tank.
Vårt hus ( byggt 61/62) Hade nedgrävd tank som senare vid hårdare miljökrav ersattes med en inomhus. Tror det var ganska vanligt.

Ribons skrev:
du kan även kolla om avluftningen är igensatt av löv/fågelbo (annars gör du som jag gjorde.. ta en trädgårdsslang och kör ner den i toan, om vattnet sjunker direkt är det avluftningen) om inte är det bara att forsätta felsöka
Kan du utveckla din tank kring trädgårdslangen, är inte med på hur det skulle hjälpa avluftningen :). ?
Men jag är ganska övertygad av att avluftningen inte fungerar. Skruvade av toaletten och hällde 7l vatten direkt i röret, inga problem. Hällde samma spann genom toalettstolen (stolen fristående från röret) inga problem. Skruvade tillbaka stolen, hällde samma spann igen, i princip helt stopp, typ 40s innen vattnet rann undan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.