Har tittat och skruvat och fått trycket på hydroforen att bli 4,5 innan pumpen slår ifrån. Ger dock ingen skillnad i tryck i kranarna...

Skall jag be en VVS:are kolla på det eller är pumpen inte tillräcklig helt enkel?

4,5 bar är ett bra stopptryck. Pumpen verkar vara ok.
Om du öppnar en kran på max och tittar på tryckmätaren på hydroforen, hur lång tid tar det från det att trycket är 4,5 bar (dvs just efter att pumpen stannat) tills trycket sjunkit ner till starttrycket och pumpen startar igen?

En möjlighet är även att kranen, till utgående vatten ej är helt öppen. Kranen på röret som går upp i taket, till höger om hydroforen.
Kan ha varit avstängd, om huset stått tomt innan ni köpte det, men sedan ej ordentligt öppnad. Annars måste du nästan ha ett väldigt smalt eller dåligt böjt rör någonstans på väg upp i huset.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Lyfter tråd och kanske växlar över det hela....

Har möblerat om min vattentillförsel i huset. Hydrofor, pump samt dragit om inkommande vattenledning ifrån grävd brunn. Har läst runt och förstår att inkommande vattenledning givetvis måste vara vattenfylld för att pump ska dra upp vatten.... Har fyllt på vatten i pumphus ett flertal gånger. Man fyller på vatten tills det inte rinner undan mer. Kör igång, fyller på igen, kör igen, fyller ytterligare och kör igen men jag lyckas inte få något sug in till systemet...

Pumpen bör ju börja suga då pumphus är fyllt.
Eller ska man fylla pumphus under tiden som man kör pumpen????

Nu är sparat vatten slut i hemmet och vetifan hur jag ska komma bukt med dilemmat....

Gammal pump med påkopplad 3fas motor...
Allt funka givetvis innan denna möblering....

Vore tacksam för svar!

Har du riktigt tätt på sugledningen? Minska läcka där spökar för evigt.

Hur har du flyttat den, mycket delar som är bytta? Vad tätade du nya rördelar med?
Ta gärna lite bilder.

Kan vara något ställe där sugledninen gör en böj uppåt som bildar en luftficka och då går det aldrig att få ordning på detta.
Om du kan spola sugledningen från brunnshållet så kanske.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.