Vatten & Avlopp
MaxF: Tack för svar, såg dessa först nu. Ang att dra nytt rör innuti tror jag är svårt då det inte är ett rakt rör samt finns någon anslutning som ingen vet riktigt vad det är mm. Ang kostnad så har de fått en uppskattning på 80kkr vilket de tycker är för mycket. Jag uppskattar att ca 30-40kkr redan är lagt på olika undersökningar så jag tror inte att det blir så mycket billigare
laufera: Jag köpte begagnad pump med kabel på blocket som såldes av en person som jobbar med pumparna och han hjälpte mig( Jag tittade mest :) ) med installationen och inköp av alla delar. Har inte kopplat in vattnet än för jag håller på och kopplar rör i huset.
Johan Falk: Tack för tipsen. Jag fick till det med rätt böjar. Fanns rätt mycket att välja på
Stefan1972: ska du göra riktigt så är ju rören för korta även om du får bort det gamla så du lär nog skarva i lite rör.
Joel220: Ser ju att jag postat i fel kategori, någon moderator kan radera så postar jag nytt.
dextrocell: Börja med att ta fram situationsplanen ifrån bygglovet när huset byggdes. Steg två är ledningskollen. Jag använde mig av dem en gång och det kostade inget. Steg tre är att begära en samlingskarta från kommunen. Dessa kostar dock pengar Steg fyra är att återkoppla i tråden (:
corre: en snålspolande tvättställsblandare är väl runt ca 7l/min, och en dusch mellan 7-12l/min tex. En kanal med 2x22 för värme, och 2x16 för vatten kanske vore något.
Patrick E: Jag skulle placera termostaten inne i den isolerade lådan. På det ställe som är mest utsatt och intill rören. Jag har en sådan placering av termostaten på min kulvertslang från brunnen in till huset och den ligger bitvis direkt på berget.
FilipO: Okej! Men då snyggar jag till det i väggen. Det i golvet fyller jag igen. Tack för snabbt svar!☺
mogge_73: Du har väldigt höga värden både på järn och mangan. Att du får lukt från offeranoden är att det bildad svavelväte när magnesiumstaven löser sig för att motverka ett agressivt vatten. Oxideringarna på rören talar också för att ditt vatten är aggressivt. Köp ett enklare pH-test på en poolbutik, spola i ca 10min i kökskranen och mät. Har du möjlighet att posta hela analysen
mogge_73: Det får man tyvärr inte göra här! Men välj en med bra garantier och att dom kommer ut och även mäter vattnet på plats. Tänk också på att det finns många olika tekniker att rena vatten på så titta runt och bilda dig en egen uppfattning vad som passar just er bäst. Ett vattenfilter ska fungera i många år. Så bra kvalite till ett bra pris är vägen att gå. Lycka till!
mogge_73: Det hänger lite på vilket tryck ni kommer upp i då dom flesta syreaktiveringarna kräver lite tryck. Som jag förstår så vill ni fälla ut järnet i brunnen. Enklast är nog att antingen sätta en pump som typ vattensprider vattnet i brunnen. Jobbigt dock med 300m elkabel. Alt. Är att borra hål i slangen med en backventil. Om det är så att vattenspegeln fryser så stannar mycket riktigt
lordi: Inga problem att lossa muttrarna och vrida kopplingarna. Lin och tejp mm är inte tillåtet på klämringskopplingar. Ventiler är lite överkurs om det inte är i en lägenhet utan egen avstängning. Proppa rören under tiden du byter diskbänken bara
GK100: Ingen fara du kunde proppat 16 mm uppe också utan hylsa, det är ju bara en tillfällig sak. Det enda hylsan räddar om det i övrigt är rätt åtdraget är små droppläckor på mjuka rör över tid.
kunskap: Tusen tack! Det tar jag med mig. Återanvändning är helt rätt. Jag gissar att jag återkommer till forumet när frågetecknen hopas:)
kulle: Sphinx Mycene är det enda som går att få fram och det verkar bara finnas nere i europa
Husturken: Yes Patrick E, inte lätt alls. Men skönt att det är löst som sagt! Må bäst!!
Patrick E: Om inte bädden får syre kommer den att sluta fungera efter en tid. Syretillförseln är nödvändig för de bakterier som ska bryta ner näringsämnena i avloppsvattnet. Utan dessa bakterier slammar bädden igen.
Finndjävel: [citat] Med en ångtvätt typ denna http://www.bauhaus.se/karcher-handhallen-angtvatt-sc1.html och en liten gummislang kan man tina rören på ställen där man inte kommer åt. Bara att öppna upp, sticka ner slangen i röret och spruta in vattenånga. Kan ju vara bra att komma ihåg att stänga vattnet innan.
Ruuuben: Tackar för svar. I och med att jag ska ha hela plåtlängder så vill jag ju inte göra hål. Hur hade ni löst detta?
KnockOnWood: Huset ser jättefint ut. I och för sig gillar jag inte den "modernistiska" stilen med en massa spottar, köksö osv, men det är ju en fråga om tycke och smak :) Att ordna avloppet, eventuellt med förbättrad dränering och en pump i en pumpbrunn tror jag inte är en stor affär. Men om ni bor i VG = Västra Götalands län, varför då flytta till Rimbo? Blir det inte lite långt
Stefan1972: nog för att man kanske kan få det som ett dolt fel men ni har ju ändå grävt så varför inte frilägga mera och skarva på korrekt sätt? Kan inte röra sig om nå större summor.
corre: I ditt fall så ska du använda en dränkbar hydroforpump, den är i storlek mer anpassad för dyl brunnar. http://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/336/product/1247 Du kan återanvända slangen som finns idag, men behöver komplettera med en elkabel.
Stefan1972: annars är det väl bara rensa på ömtåliga delar och löda ihop? Det förutsätter förstås att inte muttern behöver leka på det området.
Tummen_mitt_i_hand: Tack för de snabba svaren!
ankan_84: Jag slår vattenverket en signal imorgon, kanske de kan ge en fingervisning vart rören går. Borrarna kommer imorgon, ska se va de säger och tycker om läget. Återkommer, tack för hjälpen.
Patrick E: På de flesta byggvaruhus brukar man kunna köpa finmaskigt nät som normalt används att sätta i ventiler för att stoppa gnagare. Kan du inte linda in slangarna och elkabeln med sådant nät?
leby: Denna länk är bra om man är osäker på dimensionen.. http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
peter_sweden: Det löste sig :) Jag ställde en byggfläkt på insidan av huset vid utkastaren som värmde upp och smälte isproppen. Det var nog bara vatten kvar som inte kom ut pga Gardenakopplingen satt fast. Tack för all hjälp!