Hej!

Min varmvattenberedare har börjat läcka i övertrycksventilen(?) (Första bilden). Vattnet läcker ut längst upp under "knappen" och det kommer även mycket vatten hela tiden ur slangen som är påkopplad och som går till golvbrunnen. Det konstiga är att det kommer kallvatten ur den även fast tanken har 50 gradigt vatten i sig. (Övertrycksventilen går direkt in i tanken). Hur kan det göra det?
Jag har försökt vrida åt inkommande vattnets kran (bild 2) i vattenberedaren men det fortsätter ändå att komma vatten.

Nån som har tips på vad jag kan göra?

Märket på beredaren är cTc Varmvattenberedare (1970) så jag förstår att den har sjungit på sista versen länge.

• 20160417_111226.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160417_171020.jpg
    Skapa konto
Men hur kommer det sig att det kommer ut kallvatten ur säkerhetsventilen. Det borde väl komma ut varmvatten (när det står att tankens vatten är över 50 grader)? Förstår inte hur byte av den ventilen skulle fixa problemet?

Troligen läcker den för att det är fel på den, ska bara komma vatten ibland annars.

Om den sitter lågt placerad är det kanske inte 50 grader där.

larsbj skrev:
Troligen läcker den för att det är fel på den, ska bara komma vatten ibland annars.
Varför ska det komma vatten ibland?

esox71 skrev:
Lite Kondensvatten är normalt

I mitt fall va det inte lite kondensvatten... mer av ett konstant rinnande flöde 😨

RoyMunson skrev:
I mitt fall va det inte lite kondensvatten... mer av ett konstant rinnande flöde 😨
Jag förstår det men du frågade varför det 'ska komma vatten ibland'

esox71 skrev:
Efter som det ofta finns en backventil före beredaren, så kan det komma vatten när kallt vatten värms och expanderar.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Övertrycksventilen skall sitta på kallvattenanslutningen så att det kommer kallvatten är helt riktigt!

Anledningen till att jag undrade var att det alltid kommit lite vatten på det stället, iaf hos mig. Övertrycksventilen är ju på 10 bar men det verkar som att det "ska vara så", samma hos grannen, etc.

Uppdatering. Rörmokaren bytte säkerhetsventilen och allt funkar som vanligt igen. Det kommer varmvatten från den nu.

20160419_183905.jpg
Skapa konto

En tråd där en rörmokare varit inblandad, där diskussionen inte handlar om en orimligt hög faktura.
Första gången för mig, kul att det gick bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.