7ender
Hej,

Jag var tvungen att montera bort handfatsblandaren, en Hafa Cube med 10mm (soft?)pex, och ska nu sätta tillbaka den. Klämringarna på slangarna antar jag är förbrukade. Problemet är att de sitter för tight, så jag kan inte få bort dem utan att skada slangen. Enklast hade varit att byta ut slangarna, men de sitter svårt till i blandaren så det krävs nog ett specialverktyg.
Om jag kapar slangen några cm vid gamla klämringarna så räcker de inte ner till rören, som ser ut så här:
IMG_2640[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken är den enklaste lösningen?
Ska jag förlänga rören på bilden i stället, eller finns det nån koppling som förlänger ett par cm?
Jag har Bauhaus och K-Rauta i närheten.

Tack på förhand!

Krilleman
En klämring är inte förbrukad för man lossar kopplingen.

Hur ser det ut på slangarna?

7ender
Tack för svaret.
Å fan, jag trodde de var körda. Jag får väl testa om det håller tätt då.

Så här ser slangarna ut (stödhylsorna är borttagna):
image.png
Skapa konto

7ender
image.png
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
7ender
Tack Krilleman!
Det verkar hålla tätt.

Krilleman
Klämringarna ser ju dock lite hårt åtgånga ut. Har du varit på med pollygripen?

Nu är det ju inte "kullen" på klämringen som tätar utan "spetsarna" så det gick tydligen bra endå...

Varför inte montera nya klämringar när man ändå håller på kostnaden är ju försumbar, det är att som att byta servopump på bilen, även om rören inte läcker så byter man oringarna / packningarna när man ändå har det löst.

För att det normalt inte behövs?
Men om de är skadade får man ju byta...

Krilleman
Andy78 skrev:
Varför inte montera nya klämringar när man ändå håller på kostnaden är ju försumbar, det är att som att byta servopump på bilen, även om rören inte läcker så byter man oringarna / packningarna när man ändå har det löst.
Klämring på PEX kan vara lite halvkinkigt att få bort utan att skada plasten. Ett alternativ är ju att kapa lite ovanför och förlänga upp rören.

7ender
krilleman_215 skrev:
Klämringarna ser ju dock lite hårt åtgånga ut. Har du varit på med pollygripen?

Nu är det ju inte "kullen" på klämringen som tätar utan "spetsarna" så det gick tydligen bra endå...
Jo, jag har varit på med polygripen...men ena ringen var redan ganska hårt åtgången av nån anledning.
Aja, det verkar vara tätt iaf.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.