Lång historia kort; jag har ett litet utrymme där jag behöver få plats med en fördelare.

På grund av platsbrist så behöver jag få ihop något där alla anslutningar sitter väldigt nära varandra och bara på "en rad".
Tanken är nu att skruva ihop ett antal inv-inv-utv T-rörskopplingar, då dessa kan "byggas på varandra" utan någon nippel eller muff.

Jag behöver dessa med gänga R20, R15 samt R10. Någon som kan tipsa om var jag kan få tag på något sådant?

För att förtydliga så är det alltså en sådan här modell som jag är ute efter (bild lånad från Jula av alla ställen, men dom har bara i R25):

710504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bussningar?
14799_2da7c557f0c4eb8080aa1adf57c0f9b7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att en koppling för R25 är större än motsvarande för R20/R15/R10. :confused:

Har du kollat på fördelarrör, brukar finnas i 2, 3, 4 och 5 uttag och kan skarvas med varandra... Har för mig att cc blir 50mm med dessa.

Eller blir det för långt?

Och om det är värmesystem finns det fördelningsrör som det blir cc 35 mm på...

M
Har du kollat www.rinkabyror.se? Dem har både fördelare som nämns tidigare och kanske även den T-koppling du söker. Men som sagt, en fördelare med avstängningsventil är ju sjukt smidigt om det får plats.

Pex grenrör från Biltema fungerar bättre vill jag påstå!

JOW skrev:
Har du kollat på fördelarrör, brukar finnas i 2, 3, 4 och 5 uttag och kan skarvas med varandra... Har för mig att cc blir 50mm med dessa.

Eller blir det för långt?
50 mm är i längsta laget, men tack ändå!

JOW skrev:
Och om det är värmesystem finns det fördelningsrör som det blir cc 35 mm på...
Detta är för tappvatten. Men dessa fördelare är väl i mässing så både tryck och utfällningar etc bör väl vara safe även för tappvatten? Har du någon länk?

Marcussjogren skrev:
Har du kollat www.rinkabyror.se? Dem har både fördelare som nämns tidigare och kanske även den T-koppling du söker. Men som sagt, en fördelare med avstängningsventil är ju sjukt smidigt om det får plats.
Rinkaby (vars sortiment verkar komma från Ezze) har inte denna del tyvärr, bara inv-inv-inv och utv-utv-utv.

Uppdatering. Efter att ha tänkt om några gånger, och vridit och vänt på hur denna fördelare kommer hamna så har jag kommit fram till en annar upplägg med lödade kopplingar istället. Som dessutom blir billigare och säkrare. ;)

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.