Jag ska sätta upp 4 solpaneler framför källaren. Källaren (typ i linje med panelerna utanför) har jag en 750L acc tank som jag kommer ansluta panelerna till.
Jag har alla prylar och vet i princip vad som ska kopplas vart men har ingen riktig koll på var man kan placera dom olika delarna. Styrcentralen med cirkulationspump tex vore smidig att placera i arbetshöjd, vilket då blir högsta punkten i källaren. Spelar avståndet mellan denna och tanken någon roll tro?
Bifogad skiss vore bästa principlösningen. Antar även att det är ok med kopparrör mellan acctank och pump för att sedan byta till "solfångarrrör" mellan pump och solfångare (dom ska ner i ett 160 rör som jag lagt i plattan och bör bara flexibla)
Funkar detta elelr ska jag tänka om vad gäller placering?
Jag har alla prylar och vet i princip vad som ska kopplas vart men har ingen riktig koll på var man kan placera dom olika delarna. Styrcentralen med cirkulationspump tex vore smidig att placera i arbetshöjd, vilket då blir högsta punkten i källaren. Spelar avståndet mellan denna och tanken någon roll tro?
Bifogad skiss vore bästa principlösningen. Antar även att det är ok med kopparrör mellan acctank och pump för att sedan byta till "solfångarrrör" mellan pump och solfångare (dom ska ner i ett 160 rör som jag lagt i plattan och bör bara flexibla)
Funkar detta elelr ska jag tänka om vad gäller placering?
Har väl ingen större betydelse annat än vilket sätt du ska använda för att fylla på systemet, när man har dem på taket är det ju helt klart smidigast att fylla med tryckluft, jag har en sådan här http://www.swedol.se/avfettningsspruta-30-liter.html men i ditt fall bör det ju vara enkelt att ha luftning/påfyllning vid de högsta punkterna både vid panelen och vid pumpen. Glöm automat luftning ska vara riktiga ventiler..
Givetvis, funkar utmärkt med vanliga koppar rör, har 15 mm kopparrör hela vägen upp till taket, har 4 paneler, hade två först men de klarade inte av att få upp temperaturen på en 750 liters tank, isolera rören ordentligt bara..
Har du inga planer på ännu fler paneler så räcker det med 15mm rör...
Har du inga planer på ännu fler paneler så räcker det med 15mm rör...
Klicka här för att svara