Hej!
Jag har fått en ny vattenpump installerad och nu behöver jag tömma hydroforen för att rengöra och få in mer luft då pumpen går lite för ofta. Jag tror inte att hydroforen har ventil för kompressor så jag tänker tömma den helt istället. Jag har förstått att min ejektorpump aldrig får gå torrt, men rörmokaren satte inte på någon ventil mellan pump och hydrofor, så är det fortfarande säkert att tömma hydroforen utan att pumpen töms?
Tack på förhand,
Daniel
Jag har fått en ny vattenpump installerad och nu behöver jag tömma hydroforen för att rengöra och få in mer luft då pumpen går lite för ofta. Jag tror inte att hydroforen har ventil för kompressor så jag tänker tömma den helt istället. Jag har förstått att min ejektorpump aldrig får gå torrt, men rörmokaren satte inte på någon ventil mellan pump och hydrofor, så är det fortfarande säkert att tömma hydroforen utan att pumpen töms?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand,
Daniel
Hade samma system som du tidigare. Jag har aldrig stängt någon ventil mot ejektorpumpen när jag tömt hydroforen. Men jag har inte heller orkat vänta på att den ska tömmas helt heller. Tror jag brukade nöja mig med ca 30% vattenfylld. Då blir det ingen luft i pumpen heller.
Låter vettigt, även om det vore bra att kunna rengöra hydroforen invändigt ibland antar jag. Kan jag anta att vattenståndställaren visar samma nivå som vattnet i tanken när jag tömmer, så att jag vet när jag nått 30%?
Klicka här för att svara