Har en liten stuga med avlopp från kök,handfat och dusch som går till en stenkista, nu har det börjat klucka i dusch avloppet, men bara när man spolar i handfatet, dusch avloppet ligger längst bort från stenkistan. Ser att det även trycks upp vatten genom dusch avloppet när man spolar i handfatet, även att det inte rinner ner ordentligt när man duschar, OBS, det är inget stopp i rören, tar jag bort vattenlåset rinner det ner ok. Verkar som övertryck.
Det finns avluftning på stenkistan, men ingen avluftning inomhus, löser jag problemet med en vaakumventil och hur ska den installeras i så fall. Eller kan jag montera på ett avluftningsrör på avloppsröret för duschen under krypgrunden och dra upp detta på utsidan av huset?

Tacksam för svar.

/joe

Det säkraste är avluftning från slutet på stammen, upp en bit på yttervägg eller tak.

Staffans2000
Men om detta är ett mykommet problem lär det inte bero på rördragningen, för den har väl inte ändrats samtidigt som bubblandet började? Om så,är det nog likväl början till ett stopp du bevittnar.

Staffan

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Kanske är det så att Staffan2000 har rätt, problemet har nämligen uppstått på senare tid, var ok från början, får ta och göra en rejäl spolning av rören. Men har ju även funderat på om jag gjorde fel från början som inte gjorde avluftning från slutet på stammen, men läste någonstans att avluftning inte skulle behövas om allt bara var på ett plan, sant eller falskt??
Tack för era svar.

Har det fungerat förut är det ett begynnande stopp nånstans.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.