2 238 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Var koppla in vatten
Vi ska någon gång kommande år påbörja inkoppling av kommunalt vatten och avlopp. Idag har vi egen brunn och septiktank.
Vi ska inte göra jobbet själva men jag går och funderar på olika lösningar ändå.
Och när det rör inkopplingen av vatten in så är det ju enklast att bara gå på rören i huset där brunnen idag går in. Men jag undrar om man kan gå på varsomhelst? Vi har en tvättstuga ca 50 m närmare anslutningspunkten för kommunala v/a, skulle vi kunna koppla på vattnet där? Dvs sätta upp vattenmätaren i tvättstugan och gå på det vanliga 12mm rörsystemet i fastigheten?
Vi ska inte göra jobbet själva men jag går och funderar på olika lösningar ändå.
Och när det rör inkopplingen av vatten in så är det ju enklast att bara gå på rören i huset där brunnen idag går in. Men jag undrar om man kan gå på varsomhelst? Vi har en tvättstuga ca 50 m närmare anslutningspunkten för kommunala v/a, skulle vi kunna koppla på vattnet där? Dvs sätta upp vattenmätaren i tvättstugan och gå på det vanliga 12mm rörsystemet i fastigheten?
Matningen till resten av anläggningen bör ju som redan sagts vara grövre än 12mm.
Standard inkommande från gatan är ju 32mm PEM.
Från vattenmätaren 28 alt 22mm.
KV in i större VVB 22mm
KV in i mindre VVB 15mm.
Kök 15mm
Tvättmaskin 15mm
Bad/dusch 15mm
WC 12mm
Tvättställ 12mm
Standard inkommande från gatan är ju 32mm PEM.
Från vattenmätaren 28 alt 22mm.
KV in i större VVB 22mm
KV in i mindre VVB 15mm.
Kök 15mm
Tvättmaskin 15mm
Bad/dusch 15mm
WC 12mm
Tvättställ 12mm
Klicka här för att svara