Hej Byggahus!

Äntligen har vi gått och blivit med hus, och till detta hus finns det gammal vattenborra som förr användes till dricksvatten för 10 fastigheter, idag endast som bevattning på vår 2150kvm tomt.

Borran är 6" i diameter och 36m djup, stålfodrad de första 15m innan kalkstenen.
Borran är placerad i en grop av cementringar gissningsvis 1.2m djupt med 1m i diameter, som har ett tvådelat betonglock (fenomenalt tunga).
Från denna grop går sedan en plastslang på ungefär 3" till garaget 10m bort där reningsanläggningen stod förr.

Idag har man under sommarhalvåret plockat fram en jetpump (1hk, "50l/min") och lagt denna ovanpå locken, den skulle behöva en översyn då jag misstänker att den tjuvar luft och jag har problem att få tillräckligt tryck i systemet, det går inte att köra två Gardena Aquazoom-spridare samtidigt. Det finns idag igen tryckströmbrytare eller trycktank.

Då jag vill minimera min egen arbetsinsats samt är tekniskt intresserad vill jag återigen placera pumpen i det uppvärmda garaget och funderar på om jag ska lägga ner tid och pengar på jetpumpen eller om det finns andra lösningar, exempelvis placera en djupvattenpump i borran istället.

Tanken är att kompletta med trycktank (kanske en gammal hydrofor?) och tryckströmbrytare. Vidare dras ny slang i det gamla röret. Hur långt ner vill jag sen lägga insuget?

I slutändan vill jag ju inte ens släpa runt på spridare, tanken är att helautomatisera systemet.

Tankar, idéer eller tips? :D

Du kan aldrig få det att fungera om pumpen står mer än 7-10 meter högre än vattenytan i brunnen, inte ens en teoretisk chans därmed är det inte lönt med mer än 10 meter slang ner ibrunnen.

Finns ju färdiga pumpautomater, större än den pump du har och ställ den på locket, ger bäst effekt där.

Prtte

Ser att jag glömde skriva det, tittar jag i brunnen så har jag vatten ~2m ner från marken. Vi har kört pumpen i nästan en dag utan att vattnet "tog slut" (högst ovetenskapligt jag vet =))

Jag vill som sagt slippa ta in det hela på vintern, så jag skulle gärna placera det i garaget vilket borde vara på samma höjd om inte lägre än locket. Eller om man kanske kan ställa det i "pumpgropen"?
Det ger mig nämligen också ett bra utrymme att installera styrningen för bevattningen sedan.

Något tips på var man hittar större pumpautomater till vettigt pris? (Rinkabyrör har, men det verkar vara ungefär samma jetpump som vi har idag.)

Pumpautomater finns en hel del av, bl.a. Jula har bra sortiment till hyfsade pris. Du får inte ner pumpen i cementringarna?
På 1,2 meter i Skåne borde det vara frostfritt om du kan få lite isolering under locket...

Jodå, den borde gå ner i ringarna, så det skulle vara fullt möjligt att sätta anläggningen där också om man vill.
Eventuellt får man bygga något lock som är lättare att lyfta vid service och liknande. Samt någon frostvakt som ser till att hålla det över noll grader om det mot förmodan skulle bli kallare än så i gropen.

Är nog inte helt dumt, men då får jag hitta ett annat användningsområde för "pumprummet" i garaget :D

Ett litet frostvakt element (finns ju så små som 300W) kanske?
Fördel också att lyfthöjden blir mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.