Hej alla glada.
Jag har ett litet problem sedan en tid tillbaka med min bevattningspump som tappat trycket hela tiden vilket såklart är lite besvärligt när man ska använda den.

Pumpen är en biltema automatpump. Den befintliga sugslangen är väldigt lång, ca 70m men pumpen klarar det, i drift iaf.
Eftersom den tappar trycket förutsätter jag att det är något som inte är tätt. Har försökt hitta läckan flera gånger utan resultat. Den befintiga slängen är säkert 20-30 år gammal så inte helt konstigt om det finns ett lekage i någon skarv eller så.
Min tanke är då att lägga en ny sugslang bara för att utesluta det problemet.
Mitt problem är att jag inte vet vart jag ska köpa det. Vad behöver jag? Vilken dimention? PEM 40 slang?
Kan det vara något annat än slangen som strular?

Det vanligaste är att backventilen i sugänden ger upp och börjar läcka tillbaka vatten.

Mjo, det va det första jag provade att byta. Dock utan resultat.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tappar du undertryck på sugsudan, dvs får in luft. Eller tappar du tyck på trycksidan, dvs att pumpen står och går omotiverat?

Brukar du montera loss hela pumpen på vintern, ellr får den stå kvar?
Dränerar du den på vatten då?

Det är oftast en koppling som läcker, så det kan vara värt att gå över alla, spänna om eller lina om.

corre skrev:
Tappar du undertryck på sugsudan, dvs får in luft. Eller tappar du tyck på trycksidan, dvs att pumpen står och går omotiverat?

Brukar du montera loss hela pumpen på vintern, ellr får den stå kvar?
Dränerar du den på vatten då?

Det är oftast en koppling som läcker, så det kan vara värt att gå över alla, spänna om eller lina om.
Jag fyller först röret med vatten, sedan pumphuset. Efyer det får man fylla pumphuset i omgångar men till slut suger den vatten och inte bara luft. När den väl fått det trycket kan man stänga av och fortsätta lite senare men enbart ca 20 min. Efter det måste jag börja fylla pumphuset igen.

Vi varmförvarat pumpen på vintern och tömmer den då på vatten.

Jag har försökt hitta lekaget och gjorde ett seriöst försök till det förra året utan att lyckas så i år tänkte jag göra om allt från början då jag inte tror problemet är själva pumpen.

Låter som backventilen nere vid sugrörets mynning eller att det läcker vid kopplingar på pumpen.
Vad har du använt för att täta? Tejp eller lin? Prova att göra om dessa kopplingar.

Du kan testa sugslangens backventil manuellt genom att fylla slangen med vatten och hålla upp den, det ska inte droppa om sugfiltret då.

Jo det va min tanke också. Det är tejptätat och jag har testat "dropptestet" utan att det droppar. Men det är ett helt annat tryck med 70meter vatten i röret. Just det gör att jag tror att det är ett dolt hål o slangen.

Kan man lägga ett tunnare rör i den befintliga slangen? Det måste ju vara lättare för pumpen att få upp tryck i en tun slang än en tjock slang.

• Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
Dedär med tryck, borde vara två olika saker med sugande och tryckande. Alltså lättare för pumpen med tjock slang att suga men lättare för pumpen att få ett högt tryck med tun "vattenslang".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.