Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Går dom vrida hundra varv är dom trasiga men typ 15 borde va ok innan dom stänger
Ja, det är dom två röda rattarna som stänger av inkommande kallvatten, den högra är innan mätaren och den vänstra efter mätaren.
Ute i gatan finns vattennätsägarens serviceledningsventil.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta ventilerna:
Mät först upp vilka dimensioner ventilerna har
Köp hem rätt material
Ring vattennätsägaren och be dom stänga av vattnet för att du ska byta inkommande avstängningsventilerna, många gör det gratis, det tjänar dom själva på.
Byt ventilerna
Ring vattennätsägaren och be dom plombera mätaren och skruva på vattnet ute i gatan
Eller så ringer du ut en rörmockare som sköter allt, kostar kanske någon tusenlapp i arbetskostnad, materialet är oftast 2-4 ggr dyrare hos rörmockaren än någon webbbutik.
Ute i gatan finns vattennätsägarens serviceledningsventil.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta ventilerna:
Mät först upp vilka dimensioner ventilerna har
Köp hem rätt material
Ring vattennätsägaren och be dom stänga av vattnet för att du ska byta inkommande avstängningsventilerna, många gör det gratis, det tjänar dom själva på.
Byt ventilerna
Ring vattennätsägaren och be dom plombera mätaren och skruva på vattnet ute i gatan
Eller så ringer du ut en rörmockare som sköter allt, kostar kanske någon tusenlapp i arbetskostnad, materialet är oftast 2-4 ggr dyrare hos rörmockaren än någon webbbutik.
stäng bara den ena av dom så har du en i reserv när den första går sönder......jag minns aldrig vilken sort av dessa portalventiler som rostar sönder invändigt och sedan går sönder när man skruvar på dom. Det är en variant som är integrerad med vattenmätarkonsolen och en annan mer liknande dessa stora portalventilerna.
Klicka här för att svara
