Visst är det de två röda rattarna på bilden som stänger av vattnet och om dessa går att vrida hundra varv utan att något händer så behöver jag kontakta rörmokare för en lite större operation ? :/

20160711_103340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går dom vrida hundra varv är dom trasiga men typ 15 borde va ok innan dom stänger

Ja, det är dom två röda rattarna som stänger av inkommande kallvatten, den högra är innan mätaren och den vänstra efter mätaren.
Ute i gatan finns vattennätsägarens serviceledningsventil.

Det är egentligen inte särskilt svårt att byta ventilerna:
Mät först upp vilka dimensioner ventilerna har
Köp hem rätt material
Ring vattennätsägaren och be dom stänga av vattnet för att du ska byta inkommande avstängningsventilerna, många gör det gratis, det tjänar dom själva på.
Byt ventilerna
Ring vattennätsägaren och be dom plombera mätaren och skruva på vattnet ute i gatan

Eller så ringer du ut en rörmockare som sköter allt, kostar kanske någon tusenlapp i arbetskostnad, materialet är oftast 2-4 ggr dyrare hos rörmockaren än någon webbbutik.

aah tack... jag överdrev nog lite :) trodde det skulle räcka med några få varv

stäng bara den ena av dom så har du en i reserv när den första går sönder......jag minns aldrig vilken sort av dessa portalventiler som rostar sönder invändigt och sedan går sönder när man skruvar på dom. Det är en variant som är integrerad med vattenmätarkonsolen och en annan mer liknande dessa stora portalventilerna.

• Gilla
morion
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.