Hej! Jag har en borrad brun med pump som hänger ner. Vatten komer in i pumphuset o går till hydrofor. Derifrån går 1 ledning till mitt hus och 1 ledning till ett annat hus som även går vidare till ett tredje hus.
Problemet är att trycket är opålitlig, nästen ingen till helt okej. Många gånger har luften gått ur systemet och vi har fyllt på medan att toma hydrofor och blåsa i nytt luft med kompressor. Tryckström brytare är väl inställd och fungerande. Varför vi måste fylla på med lyft så ofta (1/ månad eller vecka i bland) vet jag inte. Kan det vara så att om alle tre hushåll kräver vatten samtidig (typ vatten till häster etc) det helt enkelt går för fort?

Jag tänkte installeren 1 till hydrofor som bare går till mitt hus och har den andra kvar som går till de andra två hushåll. Är det ngn som vet hur man skal tänker ang tryckstömbryttare. En till varje hydrofor med t koppling från pump. Eller 1 och sedan t koppling till två hydrofor? Ngn som vet om det går eller har annan lösning?

Nu kan jag inte detta men mitt logiska tänkande säger följande:
Om du sätter en backventil i början av din ledning så kan du montera en tank i ditt hus, du ska inte behöva något mer. När trycket är högre i gemensamma anläggningen så laddas din tant, när trycket i gemensamma anläggningen är lägre så har du trycket kvar hos dig.

Krilleman
Demmpa skrev:
Nu kan jag inte detta men mitt logiska tänkande säger följande:
Om du sätter en backventil i början av din ledning så kan du montera en tank i ditt hus, du ska inte behöva något mer. När trycket är högre i gemensamma anläggningen så laddas din tant, när trycket i gemensamma anläggningen är lägre så har du trycket kvar hos dig.
Fast i det förfarandet behövs hydroforer bortom backventilerna också för att tryckutjämna i större volym. Annars måste pumpen starta direkt efter något tappställe öppnats.

Som jag fattar det ser det ut enligt följande (idag), och mitt förslag (förslag). Gällande hur mycket pumpen behöver gå borde inte ändras till det negativa (oftare) med mitt förslag mot hur den behöver gå idag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Det var ju precis så jag menade. Fin CAD skiss dempa! :thumbup:

Jag inser att jag läste lite dåligt från början! :o

Det låter som att det är luftläckage i hydroforen.

Jag hade det en gång. Det var luftpåfyllningsventilen i toppen som spruckit.
Resultatet var att till slut var hela hydroforen full med vatten eftersom luften pös ut i toppen. Ju mindre luft desto oftare slår pumpen på och av, (och trycket pendlar mellan högt och lågt).

Vid ett annat tillfälle så hade jag misslyckats med gängtätningen av toppmuttern efter tömning av hydroforen. Då hörde jag hur det började pysa ut luft efter ett tag när trycket steg allteftersom vattnet började fylla upp hydroforen igen.

Jag hade kunnat varit tydligare genom att skriva hydrofor istället för tank.
Sedan har jag tyvärr den egenheten att jag ibland tänker snabbare än vad jag skriver/pratar så att vissa bitar faller bort.

Jag på lekage har jag också fundera. Jag ser eller hör inget men tänker att bytta ventilen enda. Tack för ritningen och tänka!

Spruta eller pensla på såpvatten, bubblar det så är det läckage.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.