Hej,
Ska renovera badrummet och tittar nu på avloppen.
Gjutjärnsröret från avloppet i badrummet går direkt genom källartaket och ner i detta hål i golvet i källaren (betong). Betongdelen är uppskattningsvis 50cm i diameter. Jag antar att det sedan går vidare ut i kommunala.
När jag tittar ner ser jag inget avlopp från betongdelen men det måste det ju finnas :eek:
Hur vanligt är det att det är uppbyggt på detta vis? Något jag bör vara orolig för?
Mvh Tingis
Ska renovera badrummet och tittar nu på avloppen.
Gjutjärnsröret från avloppet i badrummet går direkt genom källartaket och ner i detta hål i golvet i källaren (betong). Betongdelen är uppskattningsvis 50cm i diameter. Jag antar att det sedan går vidare ut i kommunala.
När jag tittar ner ser jag inget avlopp från betongdelen men det måste det ju finnas :eek:
Hur vanligt är det att det är uppbyggt på detta vis? Något jag bör vara orolig för?
Mvh Tingis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Är det permanent stående avloppsvatten där?
typ 3 dm under golvnivå i huset (om jag fattar bilden rätt)
typ 3 dm under golvnivå i huset (om jag fattar bilden rätt)
Jag har en liknande lösning i trädgården från 60-talet där köksstammen och toalettstammen leds till en brunn. Från denna brunn går en ledning till kommunens nät. Jag måste säga att jag inte förstår poängen med konstruktionen där avloppsvatten står i en brunn. Vad är syftet? En fälla för att stoppa fast material att ta sig vidare?
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Så hade min morfars hus. Det berodde på att den kommunala ledningen kopplades in i ett äldre enskilt avlopp (f.d. enkammarbrunn med ingenting efter?) Hände ibland att den behövde rensas med slambil, speciellt om man hade spolat lite i avloppet en period.Claes Sörmland skrev:
Men det kan ju inte förklara något inomhus.
Så är det nog i mitt fall. I alla fall fungerar brunnen som en utmärkt fettavskiljare...
Eftersom att TS brunn ligger inomhus så känns det kontraproduktivt att samla stinkande avloppsvatten under huset. En en förklaring kan vara att rören till kommunens system står vattenfyllda p g a igenkloggning eller dåligt fall. I så fall går utloppsröret från nära bottnen av brunnen.
Ett annat vildare uppslag: Kan det vara en oortodox lösning för att undvika gas från kommunens rör att ta sig in i fastigheten - ett enormt vattenlås för hela fastigheten.
Eftersom att TS brunn ligger inomhus så känns det kontraproduktivt att samla stinkande avloppsvatten under huset. En en förklaring kan vara att rören till kommunens system står vattenfyllda p g a igenkloggning eller dåligt fall. I så fall går utloppsröret från nära bottnen av brunnen.
Ett annat vildare uppslag: Kan det vara en oortodox lösning för att undvika gas från kommunens rör att ta sig in i fastigheten - ett enormt vattenlås för hela fastigheten.
Det ser ut som att det är permanent vatten som står där, kollade både idag och igår.
Skulle gissa att djupet från källargolvet ner till vattnet är 5-6 decimeter.
Alla mina avlopp, badrum, wc & kök, går till denna brunn. Det kommunala nätet är ganska långt ner (stort fall från mitt hus till kommunala ledningen), kan det vara en anledning till denna brunn?
Skulle gissa att djupet från källargolvet ner till vattnet är 5-6 decimeter.
Alla mina avlopp, badrum, wc & kök, går till denna brunn. Det kommunala nätet är ganska långt ner (stort fall från mitt hus till kommunala ledningen), kan det vara en anledning till denna brunn?
Klicka här för att svara