D
munspelarn skrev:
Men sitter det så sitter det väl, vad är sannolikheten att det plötsligt skulle börja läcka om nån vecka när det nu är tätt, det finns väl inga delar egentligen som kan börja röra på sig?
Bara du har använt stödhylsor så finns det ingen anledning att det skulle börja läcka igen.

1. Högst tryck i kopplingen har du när kranen är stängd. Stresstesta gör man inte genom att spola....:)
2. Fipplar man själv är det bra med hängslen och livrem. Titta till kopplingen under några veckor framåt, då och då. Tryckslag och rörelser pga värmeutvidgning kan få kopplingen att röra sig om man inte dragit lagom hårt.

D
Jag brukar rita ett streck med vattenlöslig tusch på toapapper och knyta nedanför kopplingarna för att enkelt kunna se om det har läckt, men det har hittills aldrig inträffat att det börjat läcka.

Det lär inte hända redan om en vecka, men EN sak som kan inträffa är sk spänningskorrossion. För att undvika den så ska man när man dragit åt en klämringskoppling, släppa efter på den och sen dra åt igen. (Men fråga mig inte hur presskopplingar hanterar spänningskorrossion, det borde väl kunna uppstå spänningar vid pressning också kan jag tycka?)

Krilleman
Beträffande kopplingars smörja eller icke smörja så ska man alltid köpa kopplingar med monteringsanvisningar. Självklart ska dessa följas!

I detta fallet behöver man inte smörja vatette då dessa är lätt försmorda från fabrik.

Och spänningskorrision finns med i monteringsanvisningen från vatette!

Jag har några klämringskopplingar som började läcka efter 4 år. Så det kan ta tid. Men det var bara att dra åt dem lite så blev det tätt igen.

Tack, ja jag kommer nog fortsätta hålla ett getöga öppet, men den omedelbara faran för ett plötsligt rostigt röravbrott är undanröjd för ett tag iaf och inget läckage ännu, det är ju toppen.

Jag brukar lägga lite linpasta på klämringen som smörjning och kanske tätning. Hittills aldrig något läckage. Köpte kopplingarna i lösvikt från Rinkaby så det var ingen försmörjning där.

Om du tittar på den gamla muttern, som läckte ännu mer när du drog åt, så ser man ofta en hårfin spricka i längdriktningen.
Det är inte alls ovanligt att det sker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.