Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för varje tips eller ide!
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Det är ju inte röret som läcker utan kopplingen. Det ser ut som röret kommer in för mycket på snedden.
Det är mycket möjligt att det räcker att dra åt kopplingen typ ett halvt eller kvarts varv.
Annars får man ta isär kopplingen, försöka räta ut röret mot kopplingen, då blir det troligen lite för kort. Du får då kapa det och skarva i en bit. Använd en skarv med klämmkoppling, glöm inte stödhyllsa i röret.
Det som kanske kan vara lite trickigt är att få den nya stumpen koppld mot den bef. T-kopplingen. Det är en klämkoppling. Den koniska ring som ingår i kopplingen kommer att sitta fast på det bef. röret, du måste få tag i en kompatibel ring och sätta på det nya röret.
ta närbilder på kopplingen, ta med dig den och rörstumpen till en VVS butik eller bättre byggmarknad så hjälper de dig att fixa de kopplingar du behöver.
Det är mycket möjligt att det räcker att dra åt kopplingen typ ett halvt eller kvarts varv.
Annars får man ta isär kopplingen, försöka räta ut röret mot kopplingen, då blir det troligen lite för kort. Du får då kapa det och skarva i en bit. Använd en skarv med klämmkoppling, glöm inte stödhyllsa i röret.
Det som kanske kan vara lite trickigt är att få den nya stumpen koppld mot den bef. T-kopplingen. Det är en klämkoppling. Den koniska ring som ingår i kopplingen kommer att sitta fast på det bef. röret, du måste få tag i en kompatibel ring och sätta på det nya röret.
ta närbilder på kopplingen, ta med dig den och rörstumpen till en VVS butik eller bättre byggmarknad så hjälper de dig att fixa de kopplingar du behöver.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Får du bara tag i rätt kona till den bef. kopplingen så är det inte speciellt svårt att fixa. En liten fallgrop är att röret på bilden är troligen 15mm. Men ngn gång på 70 talet bytte man standard, rör från före bytet är istället 16mm. Det finns övergångskopplingar att få tag på. OM åldern på det är sådan att dte kan vara 16mm, så skulle jag investera i ett skjutmått och mäta upp innan jag kopplar isär ngt. Det är svårt att mäta noggrant utan skjutmått.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Toppen, det var upplyftande läsning, då skall jag greja det på egen hand. Det är byggt under 70-talet så det kan nog vara en gammal dimension, skall kila ner på vvs-butiken och se vad dom har för grejer.
Tusentals tack för tipset!
Tusentals tack för tipset!
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Men som sagt, prova att bara dra åt först. Det räcker rätt ofta på en läckande koppling.
När det ser sådär gammalt och ärgat ut så hade jag bytt kopplingarna direkt utan att försöka dra åt det och riskera att man spräcker nått.
Hade liknande "läckage" i vårt förra hus.
Besiktningsmannen tog med det som en punkt i protokollet (med bilder liknande dina) när vi skulle sälja huset och jag drog då även åt kopplingarna lite grann.
Några månader senare när nya ägarna flyttat in sprack hela kopplingen och det blev en go vattenskada i hela bottenvåningen.
Hade liknande "läckage" i vårt förra hus.
Besiktningsmannen tog med det som en punkt i protokollet (med bilder liknande dina) när vi skulle sälja huset och jag drog då även åt kopplingarna lite grann.
Några månader senare när nya ägarna flyttat in sprack hela kopplingen och det blev en go vattenskada i hela bottenvåningen.
Logga in
Skapa konto
Hej, jag tänkte försöka be om fler råd igen om detta. Jag prövade att dra åt, väldigt lite, ungefär en halv centimeter, men det blev ingen förbättring. Nu drog jag åt en halv centimeter till i förra veckan och då har det börjat läcka aningen mer, nu blir det att skarva till det på nåt sätt.
Efter närmare inspektion så ser jag att det ju är två olika mm dimensioner som går in i T-kopplingen. 18mm på ovansidan och 12 mm på undersidan efter uppmätning (fast den undre mätte i underkant 11,5 mm, vad kan det bero på?)
muttern som fäster det övre 18mm röret har beteckningen Vattette 18 skrivet uppå sig, muttern som fäster det undre 12 mm röret har beteckningen Vattette 18-12 som beteckning. De ser ju dock för en lekman ut som exakt identiska fästmuttrar. Jag antar att det är så att hela T-kopplingen egentligen är avsedd för 18mm rör, men att det sitter en slags adaptermutter på det undre fästet som skarvar 12 mm röret in i 18mm Kopplingen. Är jag korrekt ute?
Då blir frågan vad som blir lämpligt, skall jag skarva på en koppling 12mm-12mm på det undre röret och därmed då fästa ett 12mm mellanrör in i T-kopplingen likadant som det nu sitter eller är det bättre att köpa (om det finns) och skarva på en 12-18mm adapter med en 18mm övre rörstump som får passa in i T-kopplingen som den väl egentligen är dimensionerad för?
Många stort tack på förhand för varje dyrbart råd
Du kan välja vilket som angående var du går från 12 till 18 men det viktiga för att lyckas är att använda kopplingar som är gjorde för det och inte använda en förminskning. Förminskningar är sårare att få täta då dom är hårdare pga av godstjokleken.
Se till att röret går rakt in i kopplingen, lite glapp och inte helt stumt mot botten av kopplingen så att det finns lite plats att dra in röret med muttern.
Se till att röret går rakt in i kopplingen, lite glapp och inte helt stumt mot botten av kopplingen så att det finns lite plats att dra in röret med muttern.
right, jag tror jag siktar på en 12-12 skarvkoppling då, så får det gå in ett 12mm rör till T-kopplingen som det gör nu fästad med en 12-18 mutter.
Mången stort tack för tipsen
Mången stort tack för tipsen
Logga in
Skapa konto
Då har jag pusslat ihop grejerna, och jag hoppas att jag förstått det hela rätt. Röret skall skjutas in rakt men med lite glapp till botten så muttern biter, lite olja (såg ett tips på nätet om kokad linolja) på konade ringen, stödhylsa (behövs den, det var också olika bud på internet).
Hur är det med gängtejp, är det inte en god ide också att ha på som backup?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Nej nej nej.
Följ alltid monteringsanvisningen för klämringskopplingar!!!!!!! I detta fallet Vatette.
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
Och aldrig gäng-tape på klämringskoppling!
Följ alltid monteringsanvisningen för klämringskopplingar!!!!!!! I detta fallet Vatette.
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
Och aldrig gäng-tape på klämringskoppling!
Gängtejp har man på rördelar med rak/slät ände, då ska det täta i gängan med lin eller tejp. Du har en konad klämring och då är det den som tätar.
Försök att räta ut röret lite, det ser lite böjt ut där delarna sitter.
EDIT. Lite efter i svaret ser jag...
Försök att räta ut röret lite, det ser lite böjt ut där delarna sitter.
EDIT. Lite efter i svaret ser jag...
Redigerat:
Du har iof fått svar men, med fett menar jag att "torr" koppar/mässing har en tendens att kärva om rören inte är riktigt raka eller man råkar få klämringen/konan lite snett. Med lite fett på så minskar risken för att klämringen hamnar snett och inte tätar som tänkt. Du kan använda vad som helst som fett, även diskmedel skulle jag tro.
Stödhylsa skall du alltid ha om röret är varmglödgat, efter uppvärmining och långsam kylning blir koppar "mjukt" och kan böjas, precis som det prisolrör du har, även kromade rör är ofta (inte alltid) glödgade.
Gängtejp har man som sagt aldrig på klämringskopplingar, har man det så kan dom spricka och det är inte gängan utan klämringen som tätar.
Själv föredrar jag annars lin och linpasta till tätning av rördelar där det inte är klämringskoppling.
Ovan så som funkat för mig i en massa år men en röris har säkert bättre svar.
Stödhylsa skall du alltid ha om röret är varmglödgat, efter uppvärmining och långsam kylning blir koppar "mjukt" och kan böjas, precis som det prisolrör du har, även kromade rör är ofta (inte alltid) glödgade.
Gängtejp har man som sagt aldrig på klämringskopplingar, har man det så kan dom spricka och det är inte gängan utan klämringen som tätar.
Själv föredrar jag annars lin och linpasta till tätning av rördelar där det inte är klämringskoppling.
Ovan så som funkat för mig i en massa år men en röris har säkert bättre svar.
Produkter som diskuteras: "Gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Mein Gott, det blev ett riktigt hästjobb. Nu är det på plats iaf, och kors i taket, inget läckage! Fantastiskt roligt. Ens efter att ha stresstestat kranarna på rejält maxtryck. Nu får vi bara hoppas att det håller i sig. Men sitter det så sitter det väl, vad är sannolikheten att det plötsligt skulle börja läcka om nån vecka när det nu är tätt, det finns väl inga delar egentligen som kan börja röra på sig?
Jag vet inte hur jag skall tacka för all hjälp, många många tack för alla fina tips och ideer.
Jag vet inte hur jag skall tacka för all hjälp, många många tack för alla fina tips och ideer.
Logga in
Skapa konto