18 712 läst ·
39 svar
19k läst
39 svar
Lukt från golvbrunn i duschen (i flera lägenheter)
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Prova att plugga röret där det kommer ut i brunnen. Om det inte används så borde det iofs. inte lukta ifrån det men...
Jag skulle prova att köra in en längre flaskborste eller så i röret som kommer från sidan och se om jag fick ut någon gegga därifrån. Kanske kommer det in lite vatten där ibland och så växer det mögel i röret? Det kanske är lite bakfall eller platt så att det står kvar.Timoteja skrev:
Tack, ska pröva det!Tosse skrev:
Det luktar dock avlopp rejäl nere i källaren till och från, och om grannarna under oss stoppar ner näsan i sin golvbrunn luktar det pyton också. Så min sambo ringde en rörfirma som med säkerhet trodde det var stopp i någon avluftningsventil eller dylikt.
Rörfirman är ju experter, men samtidigt inte på plats och kan bara svara utefter den info de får.
Du har ju fungerande vattenlås, där ytan aldrig går lägre än på bild? Då borde inte en avluftning skapa problemet.
Hur gammalt är huset? Kanske är det dags att spola alla stammar ordentligt. Kanske är det dags för stambyte eller dylikt.
Men som sagt, jag hade börjat med insticket. Om alla med problem har samma konstruktion hade det stärkt mina misstankar.
En annan möjlighet är att brunnarnas vattenlås är av undermålig kvalitet så att det inte är helt lufttätt mellan rum och avlopp. Frånluftsventilationen skapar då ett tillräckligt undertryck för att suga upp luft ur avloppsröret. Då borde det hjälpa att ställa ett fönster på glänt i badrummet eller att ibte stänga badrumsdörren. Det kan du ju prova och se om det hjälper.
En tredje möjlighet är att ni har en fuktskada kring golvbrunnen som luktar illa. Sitter mattan fast ordentligt kring brunnen? Inga bubblor eller släpp? Vet du vad det är för underlag? Betong eller någon form av trä typ spånskiva?
För att helt säkerställa att det är från brunnan kanske du kan lägga något tungt som "tätar" mot plastmattan över brunnen. Typ en tung hink och kanske lite mjukt gummi eller så. Vädra lite och se om doften återstår.
Du har ju fungerande vattenlås, där ytan aldrig går lägre än på bild? Då borde inte en avluftning skapa problemet.
Hur gammalt är huset? Kanske är det dags att spola alla stammar ordentligt. Kanske är det dags för stambyte eller dylikt.
Men som sagt, jag hade börjat med insticket. Om alla med problem har samma konstruktion hade det stärkt mina misstankar.
En annan möjlighet är att brunnarnas vattenlås är av undermålig kvalitet så att det inte är helt lufttätt mellan rum och avlopp. Frånluftsventilationen skapar då ett tillräckligt undertryck för att suga upp luft ur avloppsröret. Då borde det hjälpa att ställa ett fönster på glänt i badrummet eller att ibte stänga badrumsdörren. Det kan du ju prova och se om det hjälper.
En tredje möjlighet är att ni har en fuktskada kring golvbrunnen som luktar illa. Sitter mattan fast ordentligt kring brunnen? Inga bubblor eller släpp? Vet du vad det är för underlag? Betong eller någon form av trä typ spånskiva?
För att helt säkerställa att det är från brunnan kanske du kan lägga något tungt som "tätar" mot plastmattan över brunnen. Typ en tung hink och kanske lite mjukt gummi eller så. Vädra lite och se om doften återstår.
Tack för ditt utförliga svar!Tosse skrev:Rörfirman är ju experter, men samtidigt inte på plats och kan bara svara utefter den info de får.
Enligt rörfirman kan det vara avluftningen trots att vi aldrig sett att vattenytan sänkts eller att det kommit luftbubblor. Jag tyckte dock också det lät lite konstigt. En golvbrunn i källaren kan du dock periodvis se hur vattenytan rör sig och bubblar, som att det kommer upp luft därifrån.
Stammarna sägs vara bytta -87 så borde inte vara dags för stambyte ännu. En genomspolning är dock fullt möjligt, då fastigheten alltid varit hyresfastighet så tror jag inte att detta har gjorts. Vi märker dock aldrig att vattnet skulle rinna undan långsamt. Kan dåligt spolade rör skapa lukt som detta?
Ang golvbrunnens kvalité har jag mina misstankar att detta kan vara felet. Att de är otäta och luft dras upp därför. Jag tycker också att lukten blir något mer påtaglig om vi har dörren stängd till badrummet. Denna hypotes skulle då stämma för oss och för vår granne under, men i källaren tycker några grannar att lukten kommer från rören som går i taket där (och inte från någon golvbrunn!). Lukten i källaren är värst (när det väl luktar - ibland luktar det hutlöst mycket och ibland ingenting alls). Lukten varierar hos oss också som sagt - förvisso luktar det ALLTID om du luktar riktigt, riktigt nära men sen i somras är det kanske bara är någon gång i veckan eller mer sällan som avloppslukten känns i hela badrummet. Det blir därför svårt att pröva att lägga något över golvbrunnen för att kolla om lukten kvarstår, eftersom det dröjer mellan gångerna lukten sprider sig. Jag ska pröva att rengöra insticket ordentligt.
Rörfirman trodde inte att det rörde sig om en vattenskada då det enligt dem inte borde lukta på flera ställen i fastighete, då brukar lukten vara koncentrerad till ett ställe. Vår matta sitter fast kring brunnen, inga bubblor och släpp eller dylikt. Besiktning av badrummet i våras visade inga indikationer på förhöjda fuktnivåer. Det är betongbjälklag i golvet.
Redigerat:
Låter som att fuktskada är uteslutet. Betong möglar inte och luktar inte, även om den är blöt.
I källaren kan man tro att ett vattenlås torkar ut ibland? Är det golvbrunn som sällan används? Slå i en hink vatten en gång i månaden.
Klart är att igenslammade rör kan släppa igenom avloppsvattnet samtidigt som det begränsar avluftningen såpass att olika problem skapas.
Tycker du ska prova att skapa ett tätt lock ovanpå din brunn. Tätt mot plastmattan. Vädra lite, stäng allt, lukta om dubfår någon lukt i rummet.
Man vill utesluta en orsak i taget, och såklart göra det som är enklast först!
Sen hade jag nog gått vidare och spolat avloppen. Kåken är ändå 29 år gammal. Fortsätter problemen kanske man ska filma.
Själva avluftskobstruktionen borde ju funka om det har börjat lukta först nu.
Vet nu inte hur ert hus ser ut. Men om ni har säkert tillträde till taket kan ni ju kolla så att det inte är något synligt stopp i avluften (röret från högsta avloppsanslutningen ut i det fria på taket). Ur detta rör bör det lukta pyton, annars har ni en propp!
I källaren kan man tro att ett vattenlås torkar ut ibland? Är det golvbrunn som sällan används? Slå i en hink vatten en gång i månaden.
Klart är att igenslammade rör kan släppa igenom avloppsvattnet samtidigt som det begränsar avluftningen såpass att olika problem skapas.
Tycker du ska prova att skapa ett tätt lock ovanpå din brunn. Tätt mot plastmattan. Vädra lite, stäng allt, lukta om dubfår någon lukt i rummet.
Sen hade jag nog gått vidare och spolat avloppen. Kåken är ändå 29 år gammal. Fortsätter problemen kanske man ska filma.
Vet nu inte hur ert hus ser ut. Men om ni har säkert tillträde till taket kan ni ju kolla så att det inte är något synligt stopp i avluften (röret från högsta avloppsanslutningen ut i det fria på taket). Ur detta rör bör det lukta pyton, annars har ni en propp!
Ja, det finns mycket riktigt en golvbrunn i källaren som torkar ut ibland och som vi behöver slå vatten i för att det inte ska lukta. Denna golvbrunn har dock inte varit uttorkad vid tidpunkterna för de senaste luktproblemen. Vi kan tex ha slagit i vatten i den bara några dagar innan och ändå luktar det plötsligt i källaren. I denna golvbrunn känner du dock periodvis (även när den är full med vatten) hur det kan strömma luft ur den om du håller handen ovanför. Då brukar vattenytan också röra sig såklart. Ibland är den helt stilla. Det för ju tankarna till avluftningsproblem och att det bubblar upp luft ur brunnen, men grejen är ju att vi aldrig observerat samma fenomen i vår brunn!Tosse skrev:Låter som att fuktskada är uteslutet. Betong möglar inte och luktar inte, även om den är blöt.
Jag får försöka lägga ett tätt lock för vår golvbrunn, men vi får som sagt inte avloppslukt i rummet särskilt ofta (det kan ta flera veckor mellan gångerna och ofta är den mkt svag) och då detta är vår enda dusch så behöver vi ju ta bort det täta locket dagligen när vi duschar. Så jag vet egentligen inte hur mycket det kommer hjälpa oss att felsöka, men jag kan pröva och se! Det är dock ett faktum att det fortfarande luktar konstant illa i själva brunnen (fast den är helt rengjord och rensad) och det ska det väl inte göra.
Tyvärr ingen säker tillgång till taket, annars hade det varit väldigt smidigt att kontrollera denna.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden