Hej

Såhär ser det ut hos mig och en snickare sa att det här är fel, men jag är osäker.

Jag har en 90-gradersböj genom väggen som ska vara till en tvättbänk.

Jag känner till det faktum att 2 x 45 grader oftast är att föredra, men är det här verkligen något negativt?

Jag tänker:
1: Det är rätt rent vatten som kommer ut
2: Det är ju "första" böjen, som är mkt lätt att komma åt genom skåpet.

Men jag missar kanske något? Jag försöker hitta info via Säker vatten, men hittar inget glasklart.
Rörinstallation med en 90-gradersböjning genom en vägg, tilltänkt för tvättbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för info!

Krilleman
Får det plats med dubbla 45º så byt!

Ingen fara då man lätt kommer åt den, sen kan det vara svårt att få plats med två 45or i väggen

Är värre om det är på en fallande ledning , så vattnet "ramlar" ner mot den . Men att du ska få stopp där är högst osanolikt, mer troligt att det blir stopp i vattenlåset innan det blir stopp i ett 50 avloppsrör

Tack för svar.

Jag tolkar det såhär:

Det borde vara lugnt, men byt till 2 x 45 grader om det går.

Men finns det någon branschregel som säger att det här är något man ska undvika?
Eller vi drar det till sin spets: Är detta fel enligt någon som helst filosofi eller regel?

Jag siktar på att byta ut den till 2 x 45. Bara för att jag kan.

• Gilla
Martin Berggren
  • Laddar…
Krilleman
å, saken är klar.

Tack för hjälpen!

S
Vad menar man skulle vara sämre med en 90grader böj, på toalettledning och stamledning förstår jag, men tappvattnet?
Självklart bäst att följa regelverket, men jag kan inte låta bli att undra :)

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Krilleman
Det gäller bara avloppet.

Vattnet ser fint ut!

S
Jag använde nog fel termer, när jag skrev tappvatten så menade jag avloppet för handfatet. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.