Hej,
är denna Ballofix öppen eller stängd? Jag vet att man normalt sett kan testa detta, men vår diskmaskin tar inte in vatten och nu har jag stängt/öppnat så många gånger så att jag inte kommer ihåg hur den var ställd tidigare?
MVH
Peter
är denna Ballofix öppen eller stängd? Jag vet att man normalt sett kan testa detta, men vår diskmaskin tar inte in vatten och nu har jag stängt/öppnat så många gånger så att jag inte kommer ihåg hur den var ställd tidigare?
MVH
Peter
Tack, ni har rätt. Den går till vattenutkastaren som sitter på utsidan & jag har testat.
Mexitegel, vad är en slangbrottsventil?
Mexitegel, vad är en slangbrottsventil?
Det är en liten ventil som stoppar vattnet om slangen skulle bli skadad och förhindrar på så sätt vattenskador.
Kan se ut på lite olika sätt och monteras olika, ett exempel: https://www.vvsobadrum.se/kok-tvatt...dare/vatek-vattensakring-for-disk-tvattmaskin
Kan se ut på lite olika sätt och monteras olika, ett exempel: https://www.vvsobadrum.se/kok-tvatt...dare/vatek-vattensakring-for-disk-tvattmaskin
OK, se bifogade bilder. Ser ut att kunna vara den på bild 2. Men vad jag kan se har vi inget läckage eller skadad slang, vilket i så fall skulle stoppa tillflödet. Kan det bli problem med denna ventil och vad gör man i så fall?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, den är öppen. Maskinen har egentligen varit besvärlig till och från i över 1,5 år och fungerat till och från, men nu verkar den inte alls vilja ta in vatten. Finns det trycksatt vatten till en diskmaskin eller man kan stänga diskmaskinsventilen på blandaren och sedan lossa och skruva isär och se om man hittar något?
Stänger du diskmaskinsventilen så kan du sedan lossa slangen och se om du hittar något. Det är givetvis vatten i slangen så ha en hink till hands att hälla ut det i.
Det är ju inte omöjligt att det är magnetventilen i maskinen som bråkar med dig, om du inte hittar några andra märkligheter.
Det är ju inte omöjligt att det är magnetventilen i maskinen som bråkar med dig, om du inte hittar några andra märkligheter.
Tack, skall undersöka detta ikväll
Återkommer...
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
På flera fabrikat av diskmaskiner skall den typen av koppling med inbyggt skydd som man ser på bilden (den gråa klumpen), vara monterade horisontellt. Dvs. den är troligen felmonterad på bilden.
Jag vet dock inte vad som händer när den är felmonterad.
Den fungerar alltså så att ventilen till vattnet sitter redan vid kopplingen, så när maskinen tar in vatten så öppnar ventilen i den gråa klumpen, där det också sitter en tryckreducering. Tanken är att det aldrig skall vara tryck på vare sig slangne till maskinen, eller någon del inne i maskinen. Om det detekteras en läcka i maskinen, att det ligger vatten på bottenplåten, då stängs ventilen på slangen. Sedan har många maskiner en funktion där den vid läckage genast startar avloppspumpen, även om maskinen är avstängd, avloppspumpen har en extra sugslang ned till bottenplåten, så den kommer att pumpa tills det inte finns något vatten där.
Jag vet dock inte vad som händer när den är felmonterad.
Den fungerar alltså så att ventilen till vattnet sitter redan vid kopplingen, så när maskinen tar in vatten så öppnar ventilen i den gråa klumpen, där det också sitter en tryckreducering. Tanken är att det aldrig skall vara tryck på vare sig slangne till maskinen, eller någon del inne i maskinen. Om det detekteras en läcka i maskinen, att det ligger vatten på bottenplåten, då stängs ventilen på slangen. Sedan har många maskiner en funktion där den vid läckage genast startar avloppspumpen, även om maskinen är avstängd, avloppspumpen har en extra sugslang ned till bottenplåten, så den kommer att pumpa tills det inte finns något vatten där.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Cylindamaskinerna brukade ha en flottör i form av en frigolitbit på en arm som stängde av vattnet tills man manuellt avlägsnade vattnet från bottenplåtens lägsta punkt. Väldigt trångt att komma åt. Har för mig att jag fick använda en wettexduk för att få bort vattnet.
Klicka här för att svara