Skulle ta av köksblandaren i ett hus och plugga röret tillfälligt, så jag köpte huvar i rörbutiken i två olika storlekar, 10 och 12 mm för att jag var osäker på vilken skulle passa. När jag började skruva märkte jag att ingen av dem passade. 10 mm var för liten och 12 mm bara en aningens för stor.
Det är alltså det övre röret från blandaren (kromat) på bilden jag kopplade loss från skarvkopplingen och försökte ersätta med en huva på skarvkopplingen.
Finns det olika klämringskopplings-gängor?
Huvorna jag köpt passade till klämringskopplingsdelar jag hade liggande hemma.
Det är alltså det övre röret från blandaren (kromat) på bilden jag kopplade loss från skarvkopplingen och försökte ersätta med en huva på skarvkopplingen.
Finns det olika klämringskopplings-gängor?
Huvorna jag köpt passade till klämringskopplingsdelar jag hade liggande hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skulle ha köpt proppar som du stoppar in i klämringskopplingen.
http://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-propp-10/
Fast du kanske skulle montera tillbaka samma blandare igen? Då är det ju jobbigt då muttrarna sitter fast.
http://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-propp-10/
Fast du kanske skulle montera tillbaka samma blandare igen? Då är det ju jobbigt då muttrarna sitter fast.
Redigerat av moderator:
Får kika förbi Rinkaby igen och ha proppar med.
Hur menar du att muttrarna fastnar om jag sätter proppar?
Samma blandare ska inte på, däremot en annan och ballofixar (har ett gäng för klämringskoppling) emellan..
Nu när jag tänker på det kanske jag kan använda ballofixarna direkt på det undre röret, stänga dem och då är det ju en sorts propp.
Hur menar du att muttrarna fastnar om jag sätter proppar?
Samma blandare ska inte på, däremot en annan och ballofixar (har ett gäng för klämringskoppling) emellan..
Nu när jag tänker på det kanske jag kan använda ballofixarna direkt på det undre röret, stänga dem och då är det ju en sorts propp.
Redigerat:
Byt befintliga kopplingar mot t.ex. Ballofix CuxCu 12x10, http://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-foravstangning-12x10/?select=true (om det är 12 mm kopparrör som kommer upp). Du bör kapa rören för att få en slät rörände, samt använda invändig stödhylsa (om det är mjuka kopparrör). Då har du en effektiv avstängning, samt enkelt montage av den nya blandaren.
Jag menade att propparna stoppar du in i klämringskopplingen som om det vore ett rör och skruvar på muttern igen. Muttern sitter ju fast i blandarröret så om samma blandare skulle tillbaka så hade du ju inte enkelt kunnat kapa loss muttrarna och använda dem.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Angående gängor i klämringskopplingar så är de ofta en annan gänga än vanlig rörgänga. Har man tur kan "huvar" användas direkt på klämringskopplingen men vanligtvis inte.
Om det är rörgänga i ändarna på tilltänkt ballofix så är det bra med att ha en huv på den också när inget rör är anslutet mer än tillfälligt, ifall någon skulle råka öppna ballofixen. Om det är klämringskoppling kan lämplig propp istället användas.
Om det är rörgänga i ändarna på tilltänkt ballofix så är det bra med att ha en huv på den också när inget rör är anslutet mer än tillfälligt, ifall någon skulle råka öppna ballofixen. Om det är klämringskoppling kan lämplig propp istället användas.
Klicka här för att svara