Hej!
Jag ska dra Pex till ett nytt kök i platta på mark. Nya väggar och osv.
Jag har sett tre olika lösningar på utgång till blandaren:

1. Dra RIR direkt upp ur plattan och klamra på vägg.

2. Köra Rörbockstöd på insida vägg och enbart köra 90* klämringskoppling ut till blandare.

3. Köra Rörbockstöd och väggbricka.

Har sett alla varianter, rent spontant känns väggbricka onödigt i skåp?

Tack!

Krilleman
Att komma ut ur väggen är en fördel nu när det är krav på tät botten i diskbänksskåpet.

Att montera en bricka med skruv typ Vatette-plast, denna gör att allt sitter mycket bättre. Montera vinklar/ballofixer på slangarna direkt ur väggen är lite sämre. Men det går.

Jag skulle ha monterat enligt alt 3 med en bricka. I den vinklade minikulventiler.

Vattentät plastbricka för rörinstallation med två kulventiler och märkningar.

Tack tack! Värt att få svar av dig, du är ju vatette/LK guru 😬

Varför inte använda väggdosor? Då kan du byta hela pex-röret om det skulle bli en olycka. RiR på riktigt!

Krilleman
Men det går lika fint att använda väggbockstöd.

Dosorna är onödigt dyra. Plus att anslutningarna blir dyrare med.

Är väggen mindre än 70 så ja. Annars ser jag ingen annan fördel.

Ja, väggdosor känns som en ROT lösning med 45mm väggar. Dessutom krävs det fräs och specialverktyg.
Jag har använt väggbockstödet innan och är bekväm med det.

Nackdelen med väggdosor är att man bara kan dra ut slangen från ett håll? Eller är jag ute och cyklar?

thorsken skrev:
Ja, väggdosor känns som en ROT lösning med 45mm väggar. Dessutom krävs det fräs och specialverktyg.
Jag har använt väggbockstödet innan och är bekväm med det.

Nackdelen med väggdosor är att man bara kan dra ut slangen från ett håll? Eller är jag ute och cyklar?
Dosor är väldigt smidigt och stöddigt med möjlighet att fästa armaturer direkt i doskopplingen och slippa skruvhål, men också dyrare som krilleman säger. Man behöver ibland speciella verktyg, så det är ju främst avsett för storinstallatören på nybyggen.

Att dra ut slangen beror ju på hur det ser ut i andra ändan, men generell sett kan du dra åt båda håll. Jag har själv bytt rör p.g.a. eget överilat skruvande under byggtiden. Både 16mm tappvatten och 28mm stam :D

Krilleman
Men det går ju att byta slangen oavsett dosa eller väggbockstöd...

Och blandaren går att fästa direkt mot rören utan skruvhål även om man har väggbockstöd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.