Vatten & Avlopp
Kromo: [citat] Dagens garv. Men skämt åsido illern Göran är faktiskt uppstoppad och det var ju det TS ville undvika så låt bli Göran tror jag!��
Patrick E: Om du får tag på en analysrapport så bör du kunna få bra hjälp här. Det finns en person med nick mogge_73 som har bra koll på analys och vilket filter som behövs.
Arne999: kom att tänka på en annan sak. Har ju funderat på att borra istället för att mecka med denna brunn... Faller ju lite på priset MEN kan man inte anlita en borrfirma som helt enkelt borrar i den grävda brunnen ?? då blir det ju 0m borr i jord vilket blir billigare Rördragning finns redan, så intallationskosten blir minimal
MickeGzon: Har fått en läcka på mitt avlopp o måste byta och behöver lite hjälp. Har hållet på med mycke men aldrig bytt avlopp. Idag ligger det cementrör ca 200 i ytterdiameter som jag ska byta till pvc. Läckan är precis innan anslutningen till kommunens huvudledning. Bifogar ett foto. Längst ned på bilden kommer kommunens ledning snett från vänster. Skarven till nästa rördel ser ut att
Odjuret: Jag ser inte att det borde vara några större problem å montera vvc.
Bödde: [citat] Det skulle jag absolut ha gjort, fast nu får det sitta där det sitter...
anders07: Ett litet frostvakt element (finns ju så små som 300W) kanske? Fördel också att lyfthöjden blir mindre.
Blund: Jag har varit på ett seminarium med en smittskyddsläkare som hävdade att presskopplingar på vattenledningar borde förbjudas pga legionellarisk finns i gummit på ledningar som får pressdelar.... Det han inte tagit i beräkning var att vi har oringar och gummi i princip varenda detalj på vattenledningsnätet, och när jag frågade om det så hade han ingen aning om att det faktiskt
bope: Ja ska mig tusan se om jag kan dra om rören, dra ut dom där wirsbo o sen sätta i lk´s om jag misslyckas så kan jag dra om rören i taket=) Jag får fixa lk´s 187 37 91 , det borde ju funka att få in den i 15x2.5 också eller? Fasen vad kul=)
Krilleman: Den stora frågan är ju om du kommer åt att få bort matningarna från det befintliga som ska bort innan du drar nya rör?
Krilleman: Du behöver anslutningskopplingar passande din duschblandare. http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Universal/Monteringsdetaljer/montage-med-vaggdosa/anslutningskopplingar/ M26 = 160cc blandare G20 = 150cc blandare
Krilleman: blårör 3/4" (26,9mm) har godstjockleken 2,6mm. Tjocka varianten (ångrör) har 3,2mm. blårör 1" (33,7mm) har godstjockleken 3,2mm. Tjocka varianten (ångrör) har 4,0mm. Men är klädstången under 2m så klarar du dig fint på 1" stål utan bekymmer. Hade du bott granne med mig hade du haft 2m rör i din hand nu!
KycklingMos: Har problem i mitt badrum som består i att avrinningen i avloppet till duschen är usel. Vid minsta dusch så får jag ett smärre vattenhav på badrumsgolvet. Jag har rensat i vattenlåset och försökt rengöra så gott jag kan. Har rådfrågat bostadsrättsföreningen och frågat om det finns en rensvajer att låna. Beskedet jag fick var att flera grannar har likartade problem, och att det
AG A: [citat] Om ingen har klagat på ditt avlopp, är ändå mitt tips att du håller tyst, och låtsas vara lyckligt ovetande. Risken finns givetvis, att du får ditt avlopp utdömt, och att du förlorar målet mot tidigare ägaren. Varpå du själv tvingas bekosta en helt ny avloppsanläggning.
anders07: Beror ju på groparna, men någon snabbcement eller fix kan duga...
Odjuret: Varför inte installera VVC pump istället?
Krilleman: Varför Sigro när jag hittar samma förminskning billigare utan "kampanjpris" i fler än fem (5!) internetbutiker när jag googlar RSK med endast svenska resultat! Och varför tar Sigro en vecka på sig att leverera enligt dom själva!? 1941046 & 1945302 är annars ett riktigt bra val. 1942549 & 1945302 om du vill ha vinkel istället för rak!
smurfen72: Har haft den i kanske 7 år nu men den körs inte mycket varje sommar och tror det mesta är av plast i den.
anders07: Ja, du måste kolla med BRF först. I vissa fall finns bestämmelser för hur många WC det får finnas på en stam, etc...
Blund: Så länge du inte har dolda skarvar så är det ok
mogge_73: Manganpreparerad filter massa är väldigt smidig massa då den klarar av både fe III och fe II, beroende på om vattnet är syresatt. Problemet är att manganet måste ombildas till mangandioxid vilket kräver väldigt högt pH. Annars får man väldigt begränsad livslängd på massan, ofta runt 2-4 år beroende på värdet sedan får man byta massan vilket blir dyrt i längden. Ofta väldigt
pelpet: Sommarstuga? Sätt upp ett utedass. Då slipper man ifrån de flesta spolningarna. Eller skicka ut herrarna i skogen när behovet kallar. Man kan också tänka sig en lösning där man kör BDT-vatten mot ett gråvattenfilter + infiltration och toaletten mot tanken. Då blir det färre spolningar. Lösningen kostar ungefär som en förbränningstoalett.
webkocken: [citat] Den nuvarande ledningen ligger i stort sett uppe på marken och går över andras tomt, vad jag vet. Har inte följt den hela vägen upp än, men ska göra det.
pelpet: En dränkpump kostar ju inte många ören.. Jag vet att man förlängde sugröret för några år sedan och då blev vattensituationen mycket bättre.
Krilleman: Det är ditt lokala vattenverk som sätter reglerna hur det ska se ut när dom ska byta mätaren. Generellt sett så är det du som äger allt från ventilen i gatan och inåt. En vanlig vattenmätare får du inte montera ståendes, du behöver en som är klassad för det.
kontorsråttan: Avstängning fixar sig med kulventilen, men att kunna dränera var ett förbålt bra tips. Hur kunde jag missat det? Tack fb35523, :thumbup: Letar men hittar inge bra på övergången mellan ½"/R15 till slangen, helt lost där, hilfe bitte.
JoakimU: Tack för svar, kommer att prova detta under sommar/höst - förhoppningsvis får jag det att fungera.
pelpet: Perfekt, då tar jag med en reservnippel för R20 som försäkring när jag får tillfälle att fixa detta.