Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bild. T- kopplingen är av typen ROT T klämringskoppling, men alla klämringskopplingar jag tidigare monterat har ett inbyggt stopp. Hur långt ska man stoppa in kopparröret i denna T-koppling egentligen?
Stoppar man in röret för långt kommer den inte klämma åt stödringen, ska klämringen kanske vara i linje med rörets ände? Vad säger experterna?
Redigerat:
Tanken med ROT T-röet är att röret som man ska ansluta på kan vara stumma i båda ändar.
T-röret kan skjutas på på ena sidan (man måste självklart böja lite i ena röret för att få på T-röret) för att sedan skjuta ner den över den motsvarande änden.
Finns det ingen monteringsanvisning så skulle jag ha låtit röret stuckit ut ca 3-4mm så inte gummipackningen kan ta skada av den vassa kanten som blir på röränden.
T-röret kan skjutas på på ena sidan (man måste självklart böja lite i ena röret för att få på T-röret) för att sedan skjuta ner den över den motsvarande änden.
Finns det ingen monteringsanvisning så skulle jag ha låtit röret stuckit ut ca 3-4mm så inte gummipackningen kan ta skada av den vassa kanten som blir på röränden.
Tack för svaret, har låtit insticket vara ca 3 mm och det verkar klämma till både så att stödhylsan kläms och inte glider ur inne i kopplingen samt ge en tät koppling.
Jag måste ändå ställa den dumma frågan, vad är "stumma rör"? Är det rör med fläns i änden? Är det isåfall vanligen pex? ROT-koppling är väl till för bl.a. kopparrör?
Jag måste ändå ställa den dumma frågan, vad är "stumma rör"? Är det rör med fläns i änden? Är det isåfall vanligen pex? ROT-koppling är väl till för bl.a. kopparrör?
Redigerat:
Nu är jag absolut ingen expert!
Jag tolkar stumt rör som att det sitter fast i ena ändan. Du har alltså ingen justermån i den ändan. Istället kan du använda din ROT T koppling som justermån i den andra änden (den du jobbar vid... )
Jag tolkar stumt rör som att det sitter fast i ena ändan. Du har alltså ingen justermån i den ändan. Istället kan du använda din ROT T koppling som justermån i den andra änden (den du jobbar vid... )
Klicka här för att svara