Vatten & Avlopp
Krilleman: Jag har själv nyttjat begagnade beredare för div privata projekt, sen har jag även sålt många begagnade VVB som kunder önskat att vi tar om hand om på jobb. Många gånger helt OK skick och ålder!!! Inga problem!
Krilleman: Kan du inte bara köpa en invändigt gängad vinkel (Istället för en rak som du har) och på så sätt helt undvika att löda? Anslutningsslang med mässingsände kan utan problem monteras i en VA förminskning. Men du kanske åker på att köpa en längre anslutningsslang.
Krilleman: Doft undviker man med lämpligt vattenlås under hon!
Krilleman: Har du gjutit så är det ju försent. Det jag menade var ju att det är lättare att göra rätt från början. Fungera kommer det säkert göra. Angående den ev limningen (Om någon i framtiden ser detta) så går det inte att limma PP utan endast PVC.
prototypen: Eller fyll med grovt grus så får du en dränering på köpet. Protte
corre: Sålänge inte allt repas upp så. Jag brukar avgöra mängen lin som är "aktivt" genom att ta bort överskottet och höfta mot hur mycket jag lindade på gängan. När det känns för lätt att spänna och för mycket lin som är löst så gör jag om.
erderuft: Kom på att jag glömt uppdatera den här tråden. Det slutade med att jag skruvade av hela kranen och köpte en ny. Mycket riktigt var det en 15-gänga. Använde lin och pasta för att täta gängan och lyckades på första försöket. [bild] [bild] Så det hela var mycket enklare än jag trodde! Svåraste momentet var att få av den gamla kranen -- satt riktigt hårt, har väl säkert suttit
prototypen: Luftinjektorn måste väl vara en vattendriven luftpump....... På något vis måste vattenflödet dra in luft och det är ju högre tryck inne i vattenledningen. Så injektorn är misstänkt. Protte
SueCia: Det är erat eget ansvar och för att lösa det är det en dränering som gäller. Att era gamla avloppsrör har agerat dräneringsrör och nu bara agerar avloppsrör är inget fel, tvärtom så är det mer rätt nu än innan. Det är alltså eran dränering som är problemet och inget annat. Tyvärr.
corre: Det är inte så vanligt, oftast beror det på att man spänner för hårt. I TS fall kan det bero på att man användt ett sämre packningsmtrl och spänt extra mycket för att det skulle täta. Om man använder lin och locher, samt inte spänner till botten så kommer det fungera utan problem.
MathiasS: stäng bara den ena av dom så har du en i reserv när den första går sönder......jag minns aldrig vilken sort av dessa portalventiler som rostar sönder invändigt och sedan går sönder när man skruvar på dom. Det är en variant som är integrerad med vattenmätarkonsolen och en annan mer liknande dessa stora portalventilerna.
bope: Hallo Jag kan använda 40 mm, men hur gör man ett snyggt avslut mot väggen, eller alltså då röret kommer ut från väggen, är det bara att släppa ut det 100 mm och sätta en skarv sen? Jag hittade denna....jag vill ju gärna ha att den går längs väggen med en 90 böj eller 2 x45 utanför väggen men då hamnar ju troligen skarven inne i väggen...men det kanske inte gör nåt?
prototypen: Spruta eller pensla på såpvatten, bubblar det så är det läckage. Protte
PSJ: Dedär med tryck, borde vara två olika saker med sugande och tryckande. Alltså lättare för pumpen med tjock slang att suga men lättare för pumpen att få ett högt tryck med tun "vattenslang".
pelpet: Sök på gråvattenfilter. Du kanske kan hitta något litet.
Arne999: Lyckas inte gå till det så det går bli en Backventil på inkommande rör, 25mm PEM är det nått speciellt för att passa på just PEM??
Fotografen: Har det fungerat förut är det ett begynnande stopp nånstans.
NightRider: Nej de fanns på plats, men parksliden tog fart något enormt efter bädden anlades och täcker nu hela ytan, efter att tidigare mest ha hållit sig längst ner mot diket där bädden mynnar ut (och där avloppet mynnade ut direkt tidigare).
Yrrol: [citat] Fast efter att ha sett gegget inuti tanken så vill man inte dricka på några veckor ;)
Arne999: Jag vill kunna felsöka lite, och därför ha påfyllnad oberoenda av nått annat. Smidigaste stället är att sätta en T koppling på röret på utsidan och sätta in en luftpåvyllare där. Befinlig kompressor borde förövrigt kunna blåsa in luft kan man tycka men tydligen inte med nått direkt tryck...
PatrikL: [citat] :) sant! Jag har kört fast känner jag, vet inte var jag ska börja riktigt.. Jag har letat fram via brunnsarkivet några potentiella utsläppspunkter, dock så ligger dessa på en mark som Uppsala Akademiförvaltning äger och vad jag hört (har inte pratat med dom än) så kan dom vara lite svåra när det gäller avlopp. Annars så finns en utsläppspunkt som dom provgrävde när dom
Krilleman: Dimensionen bestäms av röret in i ventilen. Inte muttern. 10 = ca17mm 15 = ca21mm 20 = ca27mm Raka muffar är oftast smidda. "Rörtångsvänliga" med krage, likt din bild, är oftast aducerade. Dom raka är faktiskt lättare att dra åt med rörtång! Köp det som finns, spelar ingen roll. Aducerade är lite billigare, ca 20% om man kikar på grundpriset.
Hoffmeister: [citat] Satte dit en engreppsblandare från Biltema. Hade mindre cc mått så använde excenterkopölingar, och då kom den ut tillräckligt för att inte rinna på kanten😃 Dock är varmt åt höger, men det kan jag leva med!😂
LaT: Det är viktigare att välja efter typ av vatten än spänning/effekt, om man ska utgå efter livslängd.
Spanarn10: Provar att väcka gammal tråd... Är inne på att handla en sån här http://www.rinkabyror.se/artikel/bevattningstraktor-nelson/. Lånade en av en kollega och tror att jag behöver få till bättre vattentryck än vad min nuvarande trädgårdspump åstadkommer i nuläget. (Effekten var tydligt bättre när jag körde "kommunalt vatten".) Har en hydrofor-variant för vilken jag inte lyckats
ozdoug: Hey, I have 2 of these units installed at home. One of them is making a hissing noise which appears to be coming from around the Safety Drain valve area. Then are no signs of any leaking. I have opened the Safety Drain valve a little & it works fine, & the hissing noise changes a little, but then becomes the same when I close the valve. All the other functions of the unit are working fine & we
Joel Olsson: Tack för alla svar! Nyligen inflyttade (spetember 2015) så vi har inte hunnit uppfatta hur vattnet beteer sig på sommaren. Problemet blev mer märkbart ju högre temperaturen överlag blev, så rent logiskt borde det vara att tanken tar värmen till sig från rummet. Ska ta bilder sedan så ni får se, men jag tror inte att tanken är större än 50 liter. :S Ska kolla ventilen om det kommer