S
En av husets duschar har använts ytterst sparsamt sedan huset byggdes för åtta år sedan.
Blandaren upplevdes för länge sedan som delvis ej fungerande och statusen nu är att det inte går att få kallt vatten hur man än vrider - men däremot riktigt (normalt) varmt.

Det kallaste som kan åstadkommas (vilket är typ 28 grader) når man om man inte skruvar på för mkt vatten/tryck - men så kan man såklart inte ha det. :(

Min bild av att plocka isär blandare är att "delarna far åt alla håll" och är svåra att få på plats igen.
När jag för ett par år sedan hade en rörmokare i huset så bad jag honom slänga ett öga även på blandaren. Han hade inte så mkt tid att ägna åt det och gav upp.

Tips någon?
Att det är kalk som är boven är en sannolik slutsats, antar jag.

Är en HAFA-blandare, som vi annars inte har några önskemål om att byta.

Plocka isär och fixa, eller köp en ny.

Du kan så klart även testa att avkalka den med lite ättika och vatten. Men jag hade tagit isär den först.

Eftersom en rörmokare kollat på den utgår jag ifrån att det inte är något så pass enkelt som ett litet filter vid anslutningen som satt igen.

Jag har liknande problem som TS, fast i mitt fall misstänker jag att det är rost från de gamla rören som proppat till. Det funkade så länge som vi hade en gammal blandare med två vred, men för en tid sedan lät jag rörmokaren byta till en engrepps när han ändå hade vattnet avstängt. Nu är det stopp på kallvatten. Problemet är att jag inte har någon avstängning på lämpligt ställe och blandaren sitter i källaren så det kommer väl att rinna ut massor med vatten om jag ska skruva bort den.

För många år sedan när jag bodde i en hyresrätt hade jag samma problem. Då var det en liten sten som fastnat i blandaren.

Så TS: om du har en avstängning på något bra ställe tycker jag att du ska försöka rensa blandaren själv. Hur fel kan det bli?

Har alla blandare ett litet nätfilter vid anslutningen?

Redigerat:
Fred vom Jupiter skrev:
Jag har liknande problem som TS, fast i mitt fall misstänker jag att det är rost från de gamla rören som proppat till. Det funkade så länge som vi hade en gammal blandare med två vred, men för en tid sedan lät jag rörmokaren byta till en engrepps när han ändå hade vattnet avstängt. Nu är det stopp på kallvatten. Problemet är att jag inte har någon avstängning på lämpligt ställe och blandaren sitter i källaren så det kommer väl att rinna ut massor med vatten om jag ska skruva bort den.

För många år sedan när jag bodde i en hyresrätt hade jag samma problem. Då var det en liten sten som fastnat i blandaren.

Så TS: om du har en avstängning på något bra ställe tycker jag att du ska försöka rensa blandaren själv. Hur fel kan det bli?

Har alla blandare ett litet nätfilter vid anslutningen?
Det borde ju betraktas som tjänstefel om en rörmokare byter blandare utan att sätta in ballofixer om det inte fanns från början! ;)

Ingen aning hur det är med nätfilter, men det kan helt klart vara värt att kolla, och sätta in om man inte har nätfilter, men järnrör ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.