1 528 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Avlopp i höjd med kakel
Har ett avlopp under ett handfat som ligger i höjd med klinkers. Hade en röris i ett annat ärende som sa att jag enkelt kunde köpa en manchett (eller något kommer inte ihåg exakt) och sätta i för att höja avloppet. Har kikat lite i butiker men har inte hittat något som jag kan tänka mig passar.. Är det någon som har någon idé vad man kan använda? Tack!

Nja, alltså, själva röret sitter ju där det sitter. För att kunna använda det måste du få till en säker och pålitligt tätning mellan det fasta röret och röret upp till handfatet. Det finns lite olika varianter av tätningar att välja på som nog skulle kunna funka. Ta mått och kolla med välsorterad byggmarknad som t.ex. Hornbach, eller VVS-butik. Det är också viktigt att det fasta röret i golvet har en yta som går att täta emot.
Men har du inte en 50mm muff i golvet? Då är det ju bara att kapa till en bit 50mm rör och byta gummibussningen till en svart 43/40.
För en vanlig blå gumminippel är gjord för just 50mm muff!
Alternativet är ju att köpa ett nytt vattenlås eller skarva 40-röret om inte det befintliga räcker ner.
För en vanlig blå gumminippel är gjord för just 50mm muff!
Alternativet är ju att köpa ett nytt vattenlås eller skarva 40-röret om inte det befintliga räcker ner.
Det ser ju ut som den del som är fast i golvet slutar i nivå med kaklet, är det den delen som du menar är muffen? Den är väl i gjutjärn då, antar jag? Finns det så man kan byta gummibussningar i dem och stoppa i ett nytt rör?krilleman_215 skrev:
Klicka här för att svara