Hej!

Jag är ny här och ny villaägare! :)
Det är så att vi har sjövatten draget till tomtgränsen och jag skall dra denna vidare till fasaden.
Ska ha en PRK koppling av mässing och sedan likadan PEM slang vidare som går till tomten.
Vattnet stängs av på hösten och sätts på igen på våren.
Räcker det att jag gräver ner slangen ca 40 cm eller finns de risk att de spricker fast vattnet är avstängt?

Skulle vara kul om någon mer kunnig kunde hjälpa :)

Vårt sommarvatten ligger fritt ovanpå berget. Har hållit i 35 år nu.

Om du har vatten kvar i slangen är det frostfritt som gäller, 1,2 tror jag. Men kan du tömma slangen är det inga problem.

En PEM-slang tål att det fryser. Den kan ligga vattenfylld uppe på marken utan att gå sönder när det blir frost. 40 cm räcker gott. Slangen till mitt sommarvatten ligger mycket grundare än så. Bitvis ovan mark.

Öppna ventilerna i ändarna och se till pumpen etc nere vid vattnet är tömd och öppen så ska det hålla.

Precis öppna och töm kranar etc så går det fint slangen tål att frysas

Har du kulventiler så ställ dom i halvöppet läge så dränerar dom ur fint, vid helöppet kan dom frysa sönder konstigt nog.

• Gilla
corre
  • Laddar…
TorpAnders skrev:
Har du kulventiler så ställ dom i halvöppet läge så dränerar dom ur fint, vid helöppet kan dom frysa sönder konstigt nog.
Det fångas vatten mellan packningarna som tätar om man ställer den helt öppen.
Samma issue med vissa klassiska ventiler och blandare har jag märkt.
Vi byter ett par om året på lägeranlägningen pga det.

TorpAnders skrev:
Det kan (kommer att) komma vatten mellan kulan och kroppen, detta vatten är instängt i öppet läge och kan därför frysa sönder ventilen.

I stängt läge kan hålet som vattnet passerar i öppet läge vara vattenfyllt och instängt och därför frysa sönder ventilen.

I halvöppet läge är alla håligheter "öppna" och sönderfrysning förhindras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.