Jag fick ett meddelande från BRF om att vi borde beställa rörspolning i förebyggande syfte.

Är det någonting som sker normalt, och i så fall med vilket intervall?

Edit: Huset är byggt 2009, men av NCC.

Redigerat:
Har aldrig varit med dom under dom åren jag bott i en brf men har fått rensa rören två gånger då det blivit stopp. Det hamnade dock på föreningens kostnad.

Varför skulle man göra det i förebyggande syfte? Är rören så dåliga kanske det är dags att renovera.

Vi verkar ha ansvar för rören fram till stommen (verkar vara nån halvannan meter om jag gissar rätt var stommen går). Jag tyckte det verkade överdrivet att göra någonting sådant redan, så jag var tvungen att fråga.

Kan det vara säljare som lyckats prata in sig i väldigt bra i BRF?

Eller är det här någonting seriöst? BRF säger att det var rekommendationen efter inspektion, men det är samma företag som inspekterade som rekommenderas för spolningen...

Förebyggande spolning kan nog förekomma, framförallt för avlopp och stammar till kök. Men det brukar aldrig vara att det ligger på respektive lägenhet utan brukar nog mest normalt ske genom att föreningen beställer ett sådant jobb för hela huset och inte genom en massa enskilda beställningar.
Det kan nog förekomma att det är problem i en enskild lägenhet men då sker spolningen i samband med att man letar fel eller har problem i den lägenheten.

Som sagt jag har aldrig hört talas om att det görs i enskilda lägenheter, annat än vid mer eller mindre akuta problem.

Däremot så förekommer det i de gemensamma ledningarna, där kan gå horisontella avloppsledningar kanske 100m under källargolv osv.

Förebyggande spolning är inget ovanligt, vi gör det med ca 5 års intervall på jobbet och då spolas samtliga stick. Jag vet att flera av dom stora fastighetsbolagen i Sthlm ligger på ungefär samma intervall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.