22 591 läst ·
26 svar
23k läst
26 svar
Pump - max uppfordringshöjd
Ja bra att du nämner det.
För ska du ha en elmatning mer än 20 meter bort så börjar det vara dags att ha koll på spänningsfall och utlösningsvillkor.
Har du tänkt ha en 100 meter lång ledning så måste du kanske gå ner till 6A säkring, eller ännu mindre.
Eller så grövre kabel.
För ska du ha en elmatning mer än 20 meter bort så börjar det vara dags att ha koll på spänningsfall och utlösningsvillkor.
Har du tänkt ha en 100 meter lång ledning så måste du kanske gå ner till 6A säkring, eller ännu mindre.
Eller så grövre kabel.
Det är mycket man ska ha koll på :x
Jag har en ny elcentral med 16A huvudsäkring, JFB och Dvärgbrytare C 1-P 10A 6kA.
Om jag kör med 6mm², kan jag ha 100m kabel då?
Eller är det andra faktorer som spelar in.
Jag har en ny elcentral med 16A huvudsäkring, JFB och Dvärgbrytare C 1-P 10A 6kA.
Om jag kör med 6mm², kan jag ha 100m kabel då?
Eller är det andra faktorer som spelar in.
Kör du med 6mm2 så kan du troligen ha minst 200m kabel avsäkrat med 10A, jag tror du kan ha den hela vägen.
Om du istället väljer en billigare 2,5mm2 och säkrar med 6A porslinssäkring, eller B6 automat så klarar du också rätt bra med kabellängd, dock kanske inte 200m. En 6A säkring gör att du kan köra en pump på upp till 1400W.
Om du istället väljer en billigare 2,5mm2 och säkrar med 6A porslinssäkring, eller B6 automat så klarar du också rätt bra med kabellängd, dock kanske inte 200m. En 6A säkring gör att du kan köra en pump på upp till 1400W.
Jag/vi kan räkna ut hur lång aceflex det är tillåtet för dig att ha om vi får reda på lite om just din elanläggning i övrigt, då tänker jag mest på förimpedans och nominell spänning.
Äger du en vattenkokare och en energimätare kan du ganska lätt kolla detta själv.
Jag hittar Bo's bästa beskrivning av metoden i ett annat forum, från inlägg #14
http://www.fluxio.se/forum/27/10259.html?limit=200&start=13
Äger du en vattenkokare och en energimätare kan du ganska lätt kolla detta själv.
Jag hittar Bo's bästa beskrivning av metoden i ett annat forum, från inlägg #14
http://www.fluxio.se/forum/27/10259.html?limit=200&start=13
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Är du aldrig utemaah skrev:
Kan man bara lagra regnvattnet på något vettigt sätt får man inte vattenbrist om man inte slösar men det är lagringen som blir problemet för man måste ha vatten till iaf 2 veckor om det inte regnar eller så är man i stugan enbart på sin semestern för då regnar det ALLTID
En uppdatering såhär drygt ett år senare.
Pumpen är nu inkopplad med ca 200m 25mm sugslang.
Jag fyllde slangen från pumpen och började sen suga.
Fungerar alldeles utmärkt med bra tryck.
Tätade alla skarvar med vulktejp så det inte drar nån tjuvluft.
Tack alla för hjälpen!
Pumpen är nu inkopplad med ca 200m 25mm sugslang.
Jag fyllde slangen från pumpen och började sen suga.
Fungerar alldeles utmärkt med bra tryck.
Tätade alla skarvar med vulktejp så det inte drar nån tjuvluft.
Tack alla för hjälpen!
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Det finns lite fel i tidigare inlägg.
Det hjälper inte alls med dubbla pumpar. Det går inte att få mer än 9mvp på sugsidan.
Siffran för uppfordringshöjd förutsätter noll sughöjd. Så har man sughöjd så får man dra bort den höjden. Dessutom brukar den siffran motsvara nära noll flöde.
Det hjälper inte alls med dubbla pumpar. Det går inte att få mer än 9mvp på sugsidan.
Siffran för uppfordringshöjd förutsätter noll sughöjd. Så har man sughöjd så får man dra bort den höjden. Dessutom brukar den siffran motsvara nära noll flöde.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag syftade inte på att man fick större lyfthöjd utan pump 2 var tänkt som tryck stegrings pump.
Ska man jätte petig så är max lyfthöjd 9,81mvp vid 1013 mb.
fast verkligheten ser annorlunda ut.
Den praktiska max sughöjden ligger snarare vid 6-7 meter om man ska få något vettigt ut av det.
Ska man jätte petig så är max lyfthöjd 9,81mvp vid 1013 mb.
fast verkligheten ser annorlunda ut.
Den praktiska max sughöjden ligger snarare vid 6-7 meter om man ska få något vettigt ut av det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden