Byggahus.se

Avlopp två tomter

1. J
    Medlem · Kalmar · 1 195 inlägg

johd01

Medlem
    Hej

Avlopp ska göras inom 2-3 år

Har runt 3000 kvm som ska styckas av och säljas

Tanken är att det nya avloppet dimensioneras större så båda tomter kan nyttja det, tänker mig att det är kostnadseffektivt

Hur brukar man göra här rent tekniskt med avloppet ...

Gemensam infiltration är givet

Har man också gemensam trekammarbrun eller två olika?

Eller ska endast infiltrationen vara redo så nya ägarna av tomten får göra sina egna brunnar?

Tack för svar

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 849 inlägg

huggan

Medlem
    Det bästa är ju att även ha en gemensam trekammarbrunn för att spara kostnaderna, tänk dock att denna bör vara dubbelt så stor då, ca 4 kbm istället för vanliga 2.

3. J

johd01

Medlem
    Tack för ditt svar, det känns mest logiskt.

Hur fungerar det sedan, skriver man ett servitut att brunnen/bädden står på min mark och sedan delar vi på underhållskostnaden eller vad finns det för olika alternativ här? Inrättar man en gemensamhetsanläggning och en gemensamhetsförening fastän det bara är två hushåll..?

4. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 815 inlägg

harry73

bra på allt
    Jag skulle kolla om det verkligen blir så mycket billigare än att göra två separata system samtidigt.
    Det är väldigt schönt att slippa diskutera avloppet med sina grannar.

5. J

johd01

Medlem
    Det är sant harry.

Ett alternativ är ju också att strunta i avlopp för den avstyckade tomten så kan någon annan roa sig med det.

Men om vi säger att värdet på tomten ökar med 100-200 tusen om jag går in och investerar 40-50 tusen för avlopp (gemensamt eller eget på den tomten) så blir det ju värt det för mig. Särskilt mycket så eftersom jag ändå ska göra mitt egna avlopp och då är grävmaskiner och allting där på plats.

6. H
    Moderator · Stockholm · 44 295 inlägg

hempularen

Moderator
    Kolla med en värderingsman/mäklare, hur mycket tomtpriset kan tänkas gå upp. och lägg då också in i kalkylen hur mycket värdet sjunker på din egen tomt. pga belastningen från servitutet.

Det kan ju också vara så att kommunen kräver minireningsverk, istället för trekammarbrunn, om det är flera hus.

Om du väljer en gemensam lösning, så ordnar du ett avtalsservitut, som registreras hos lantmäteriet. Fundera på hur det skall vara formulerat. Det går inte att få in någon fungerande klausul om gemensamt underhåll. Det enda som fungerar för bindande underhållsavtal är en samfällighetsförening. Men det kräver fler delägare, och är dyrt att starta.

Det vanliga vid delad resurs är att man har gemensamt underhållsansvar. Men det betyder inget, om ena parten tycker att underhåll är onödigt. Eller att en part vill göra onödigt dyra och lyxiga renoveringar. Det krävs att man är överens om man skall dela på kostnaden.

7. J

johd01

Medlem
    Tack för alla svar.

Då känns det som nästa steg är att kontrollera med mäklare, kommunen samt även höra lite med grannarna (de delar vad jag vet) vad de fick göra för lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.