Hej
Gräver två provgropar för kommande ansökning om ny infiltration. På ca en meters djup är det stenhård lera.

Är det helt kört med i infiltration då? Skulle jag kunna ansöka om markbädd istället i så fall?

Gräver på enda möjliga platsen...

Ja infiltration blir säkert svårt.

Sök om markbädd, finns det lämpligt dike i närheten att släppa ut vattnet i?

Jo jag har ett dike precis bakom, sluttar även nedåt nedanför tilltänkt plats så det funkar bra med utlopp.

Funderar på om en förhöjd infiltration skulle kunna vara ett alternativ. Hittar däremot lite info om det. Några tankar där?

Eller heter det inte så? Jag kommer antagligen köra med Bagas biomoduler, och tänkte då att man bara gräver grunt, och sen fyller på med jord ovanpå.

Redigerat:
harry73
hur tjock är leran? Det kanske blir bättre om man gräver lite djupare? Finns det grannar med grävt brunn eller infiltration?

Hur ser det ut på resten av tomten (varierar det mycket ökar chansen att det även varierar över djupet)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Funderar på om en förhöjd infiltration skulle kunna vara ett alternativ. Hittar däremot lite info om det. Några tankar där?

Eller heter det inte så? Jag kommer antagligen köra med Bagas biomoduler, och tänkte då att man bara gräver grunt, och sen fyller på med jord ovanpå.
Förhöjd infiltration kan vara lämpligt om man har för högt grundvatten men marken annars infiltrerar vatten eller om marken är för genomsläpplig (grus). Lera i backen förhindrar infiltration så därmed är förhöjd infiltration ingen lösning. Men en markbädd kan ju även byggas uppåt. Man får dock tänka på frysrisken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.