3 264 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Fysik
Sida 1 av 2
Jag har en 28 mm vv ledning, tryck 6 bar, innan tappstället minskar ledningen till 12 mm, vilket bör innebära mindre mängd vatten och därmed lägre tryck ( ?? ).
Om jag i stället för att öppna kranen, skickar vattnet vidare till ett 20 mm rör, bör flöde och tryck öka (?? )
Tänker jag rätt ?
Om jag i stället för att öppna kranen, skickar vattnet vidare till ett 20 mm rör, bör flöde och tryck öka (?? )
Tänker jag rätt ?
Det statiska trycket när kranen är stängd kommer att förbli 6 bar oavsett ledningstjockleken.
Det är när du öppnar kranen och plockar ut vatten som trycket kommer att falla mer när du har en smalare slang som begränsar flödet.
Det är när du öppnar kranen och plockar ut vatten som trycket kommer att falla mer när du har en smalare slang som begränsar flödet.
Tryckfallet beror på både rörets diameter och längden. Är det bara en kort bit som är klenare så har det ingen jättebetydelse.
Tappa upp vatten i en hink och mät hur lång tid det tar att fylla den med olika alternativa kopplingar...
Tappa upp vatten i en hink och mät hur lång tid det tar att fylla den med olika alternativa kopplingar...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Minskningen av arean kommer som du säger att ge ett lite större tryckfall men flödet ändras inte, däremot ökar flödeshastigeten för att hålla flödet konstant.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Ja, flödet minskar. Det mindre tvärsnittet har ökat flödesmotstånd och minskar flödet. Däremot stämmer det att om man har ett tjockt och ett smalt rör seriekopplat så blir hastigheten i det smala röret högre än i det tjocka röret.Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
T Thomas_Blekinge skrev:
Sant! Jag utgick från att frågeställningen gällde för ett givet flöde i 28 mm ledningen men så är det ju inte, det är ju det statiska trycket som är konstant.T Thomas_Blekinge skrev:
Hej, det är jag klar över, men om jag hade kunnat uppnå ett något lägre tryck i det smala röretuseless skrev:
hade jag kunnat återfå utgångstrycket 6 bar i det grövre röret och på så sätt kunnat uppnå en
cirkulation.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Ok. För att förtydliga lite då. Trycket faller hela vägen genom rörsystemet. Från att ha varit 6 bar i början till att bli 0 bar när vattnet lämnar mynningen på kranen (lite förenklat). Hur mycket det faller en viss sträcka beror på flödet och flödesmotståndet. Flödesmotståndet i sin tur beror till stor del på rörets tvärsnittsarea, men även på friktion och turbulens.
Trycket kan aldrig öka i någon del av systemet med mindre än att man tillför tryck (energi) på något sätt.
Trycket kan aldrig öka i någon del av systemet med mindre än att man tillför tryck (energi) på något sätt.
Rätt, men det bör vara möjligt att på mekanisk väg få till en mindre tryckhöjning i det grövre röretuseless skrev:
Ok. För att förtydliga lite då. Trycket faller hela vägen genom rörsystemet. Från att ha varit 6 bar i början till att bli 0 bar när vattnet lämnar mynningen på kranen (lite förenklat). Hur mycket det faller en viss sträcka beror på flödet och flödesmotståndet. Flödesmotståndet i sin tur beror till stor del på rörets tvärsnittsarea, men även på friktion och turbulens.