useless useless skrev:
Inte om flödet är konstant. Det går att få en tryckstöt med högre tryck om man stoppar flödet snabbt. Den principen utnyttjar man i en vädurspump.
Ja precis, och på sätt skulle man kunna åstadkomma en cirkulaion, men den måste bearbetas/utvecklas.

Ja, men du har alltid förluster i systemet. Hur tänkte du kompensera för dom? I en vädur har man högre flöde på 'primärsidan' jämfört med 'sekundärsidan' för att kompensera för det. Dvs, vid varje pumpcykel så släpper den ut en viss mängd spillvatten vid sidan av det som pumpas.

useless useless skrev:
Ja, men du har alltid förluster i systemet. Hur tänkte du kompensera för dom? I en vädur har man högre flöde på 'primärsidan' jämfört med 'sekundärsidan' för att kompensera för det. Dvs, vid varje pumpcykel så släpper den ut en viss mängd spillvatten vid sidan av det som pumpas.
Det är jaginte klar över, däremot vet jag att det finns inte plats för något vattenspill och att jag inte behöver ett konstant flöde utan detta kan bara "stötvis". Det blir att fundera vidare. Tack för att du tog dig tid !

Sorry jag skrev fel, byt flöde mot cirkulation

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.