Vi har för ca 2 år sedan borrat en brunn för dricksvatten på tomten. Vattenådern som slagrutegubben visade missades och slutresultatet var att vi tvingades borra 100 m för att få vatten, ca 10 liter per minut. Denna ringa vattenmängd ökade efter en tid, min egen teori kring detta är att hålet har "krackat" upp. Vi har sedan dag ett efter borrningen haft borrkax i vattnet som har täppt igen silar mycket effektivt. För ca 3-4 månader sedan installerade vi patronfilter, mjukvattenfilter samt syreaktivator. Till att börja med funkade allt till belåtenhet, vattnet var rent och smakade gott, men efter en tid började kranarna "spotta ut" missfärgat vatten i omgångar. Grått och inte speciellt gott. Jag har tömt hydroforen (från 1960) men utan resultat. Jag har talat med tillverkaren av vattenfiltren och han säger att det avhärdade vattnet löser upp kalk och andra saker i rören och hydroforen som under lång tid har satt sig på insidan av dessa.

Jag funderar på om jag ska rengöra hydroforen i ett första steg men är lite orolig för att öppna luckan. Har sett i andra inlägg på forumet att det inte är helt oproblematiskt då man kan få svårt att få luckan tät efter öppning. Jag antar att man även upptäcker saker i botten på hydroforen, som jag kan tänka mig också löses upp av det avhärdade vattnet (om det nu stämmer som filterleverantören säger).

Är det någon som har erfarenhet av liknande problem eller tips på åtgärder? Om jag rengör hydroforen så återstår rören, kan man rengöra dessa på något sätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.