Dags för sommarens projekt, att vattensäkra sommarstugan med en magnetventil. Den ska kopplas in mellan avstängningskranen och fördelarröret till höger på bilden.. men nu är frågan, hur gör man det enklast?
Måste jag koppla loss alla anslutningar till fördelarröret så att jag kan gänga på det på magnetventilen, eller finns det någon smart ledad koppling så att ventilen kan skruvas fast ändå. Till exempel kopplingar som används för vattenmätare?
Tacksam för alla tips!
Måste jag koppla loss alla anslutningar till fördelarröret så att jag kan gänga på det på magnetventilen, eller finns det någon smart ledad koppling så att ventilen kan skruvas fast ändå. Till exempel kopplingar som används för vattenmätare?
Tacksam för alla tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa inkommande rör det svart, nu kan du lossa kranen från fördelningsröret sätta dit magnetventilen skruva dit kranen igen dra den så inkommande rör passar. 
Snåla inte med teflontejp alt. lin+pasta.
Snåla inte med teflontejp alt. lin+pasta.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vore det inte enklare att sätta den före kranen. Lossa slangen, sätt dit ventilen med lämpliga kopplingar, montera tillbaka slangen mot magnetventilen.
Tack för alla svar!
Ja att ta loss Slangen är kanske enklast ändå, även om jag då behöver hitta avstängningen vid tomtgräns också.
Min första tanke att sätta den efter avstängningen var att just slippa stänga huvudkranen.
Ja att ta loss Slangen är kanske enklast ändå, även om jag då behöver hitta avstängningen vid tomtgräns också.
Min första tanke att sätta den efter avstängningen var att just slippa stänga huvudkranen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du måste väl ändå ha en avstängning vid vattenmätaren?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
hur har du gjort tidigare då? Känns lite som du avser att skippa dräneringen av systemet helt bara för att du monterar en elventil?
Ja?H hempularen skrev:
Din fördelare ser ut att sitta där en vattentätare normalt sitter. Har du bara en avstängningsventil verkligen?
Var sitter vattenmätaren?
Normalt brukar kommunerna bara lite kinkiga på att man öppnar och stänger i gatan själv (har du rätt nyckel för att göra detta?). Är den gammal och skulle ryka sönder så måste hela gatan stängas. Och är inte rätt snubbe på plats då kommer det ta tid innan dom hinner dit att göra detta.
Oftast när man ber om hjälp en att få inkommande vatten avstängt går dom med på att man sätter på det själv sen, förutsatt att man har en nyckel då.
Problemet är att gamla kopplingar kan vara rostiga och dåliga. Så risk att hela skiten ryker sönder när man ska stänga den för fösta gången på kanske några decennier
Vattenmätare är överkurs! 
Vattnet kommer från en samfällighet, så det enda som finns är en huvudkran nere vid bryggan vid tomtgräns...den använd sällan o skulle den falera så finns det nog ingen annan som hjälper mig att byta den än jag
Normalt används kranen ni ser för att stänga av vattnet vid vinter o längre resor. Magnetventilen är tänkt att spara jobbet att behöva krypa ner i grunden varje gång..
Så det är lite pest eller kolera...använda huvudkran så jag kan montera loss slangen, eller tömma systemet så jag kan ta loss fördelarröret o skarva in ventilen den vägen..
Vattnet kommer från en samfällighet, så det enda som finns är en huvudkran nere vid bryggan vid tomtgräns...den använd sällan o skulle den falera så finns det nog ingen annan som hjälper mig att byta den än jag
Normalt används kranen ni ser för att stänga av vattnet vid vinter o längre resor. Magnetventilen är tänkt att spara jobbet att behöva krypa ner i grunden varje gång..
Så det är lite pest eller kolera...använda huvudkran så jag kan montera loss slangen, eller tömma systemet så jag kan ta loss fördelarröret o skarva in ventilen den vägen..
Klicka här för att svara