Vatten & Avlopp
baws: Jag bände med flera mejslar från olika håll och fick till slut bort plastlocket utan skada det. Bytte ut del 5 som jag köpt på K-Rauta enkelt. Nu droppar det inte längre!! Mätte upp droppet till ca 5 dl vatten på 4 timmar.
Fotografen: Köp en vanlig jetpump+tillbehör från Rinkaby.
JohanLun: Nu har jag kört unigum kring röret - sen dragit kopplingen, detta ligger ju förlagt i mark varför röret var rostigt på utsidan. Det verkar vara tätt. Hur länge vet man inte. Men det som låg innan (gjutjärn) hade en lång spricka på säkert 1m, men det såg ut att inte vara sprucket där jag kapade och monterade ferncon... Har även börjat gjuta igen golvet på de delar jag inte ska
mikaelbe: Tack. Jag tog bort vredet och satte i en insex-bits och drog runt. Så nu gick det att stänga av.
corre: Plastskarv går också bra, den har en oring som tätar. Samma varning, tänkt på att inte spänna i botten.
Jonatan79: Ser ut som matning till radiotorerna. Alltså varm och kall retur gissar jag. De går att bygga in med inspektionsluckor på vissa ställen. Om det blir snyggare är en smaksak , tror inte du kommer höra oljud då de även är isolerade.
Ursidae: Då var det gjort. Lite nervöst när man väl vred på vattnet men det ser ut att hålla tätt. Hur länge ska man hålla koll efter läckage egentligen? Obligatorisk efter-bild: [bild]
roland53: [citat] Ja, det är lite vad du använder vattnet till. Det är iofs inga problem att ha starttrycket vid 0,7 bar, men då innebär det ganska stora skillnader i vattentrycket när du tappar vatten. Om du vill ha ett jämnare vattentryck så ska du ha en mindre skillnad mellan inställt start och stoptryck men o andra sidan så vill man ju inte ha för många start och stopp på pumpen. Så det
torbeno: [citat] Samtliga diskmaskiner från BSH-gruppen har en inbyggd funktion för att vattnet inte skall rinna ut om slangen läggs på golvet. Helt enkelt att avloppsslangen på insidan går upp i en böj.
Kortling: Biltemas verkar godkända! Problemet löst.
FrippeFlyer: Hej Kengren. Jag har ingen möjlighet att blåsa ur systemet eftersom jag bara har tillgång till röret med inkommande vatten. För att kunna blåsa ur, så bör jag ju komma åt att blåsa i ena änden för att vattnet ska komma ut i andra röränden... Ena röränden är under diskbänk som i sin tur går ner i marken... /F
Krilleman: Jag utgår helt på att tappvatten nämns i monteringsanvisningen. Är den icke godkänd så är installationsanvisningen riktigt missvisande!
KnockOnWood: Så här ser vårt ut. Det har aldrig "runnit tillbaka": [bild]
BirgitS: Det är väl så som flera stycken skrev i din tråd om det läckande avloppet: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/295767-lacker-vatten-under-diskbanken-bild-hjalp.html
Daniel 109: Om du kör på nr 1 så fyll dem intendent sten. Nr 2 är nog i grundaste laget men bör funka. Gör ett trä lock och isolera med frigolit.
Krilleman: Såhär skriver LK: Samtliga typer har o-ringstätning på den utvändiga G20 sidan för matningsledning vilket underlättar hopmontering av 2 st fördelare utan ytterligare tätning. http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/fordelningsror/push/lk-fordelare-uni-push_77746984.aspx Ser den inte ut liknade denna: [bild]
ATCAndy: Följdfråga: ROTavdrag får man göra för borrad brunn om jag förstår det hela rätt, men gäller detta även för nybyggt hus? Eller är det fem år som gäller här med? Brunnsborraren frågade om jag ville ha ROT så jag antog att det var ok, men han har kanske inte koll på det?
Krilleman: Enkelt sätt att se om det är ett begynnande stopp eller inte är ju helt enkelt att bara stoppa ner trädgårdsslangen (kanske ifs svårt i lägenhet :confused:) och kolla hur bra röret sväljer undan vattnet. Men det ska som sagt sitta en packning av gummi där som låser fast slangen samt tätar. Edit: Rev faktiskt ut ett vattenlås idag under en diskbänk. Sagt och gjort, vart ute i bussen
useless: Som jag har förstått det så ska man antingen ha mer eller mindre lodrätt eller ett litet fall - Inte något mitt emellan. Sen är det nog bra att ha en mjuk övergång i botten på den lodräta delen istället för en skarp vinkel, men det gäller ju på alla ställen i systemet.
kraft1: Hydropress är givet den lilla volym (utrymme) det är fråga om. Det blir dock mycket till/frånslag. Då bör man använda en tryckbrytare och mjukstartrelä istället för vanlig tryckströmbrytare. Dessa delar kan man numera köpa billigt på nätet.
tommib: Nej, klämringen är en del av kopplingen och kläms dit när du drar muttern. Det är därför den är engångs, du kan inte få loss den igen. Stödhylsan kanske går att återanvända men jag är inte säker. Du behöver en PEX-koppling, dvs mutter och klämring (och stödhylsa i förekommande fall om inte kopplingen har en inbyggd) för din valda dimension. 24mm är dock för mig en lite
GK100: Formellt får du inte göra det men det ligger lite på gränsen till undantagen från behörighetskrävande arbeten. Dvs man kan vända och vrida på diverse definitioner i delarna som reglerar undantagen och i medvind få det till ok men det strider mot andemeningen där. Så i praktiken klart otillåtet enligt FS men kanske med alla spetsfundigheter på plats ok i något udda fall dock
JohanLun: Gott! Tack för svar! Ska det vara packning mot duschkabinens gängade genomföringar? Kanske framgår när jag öppnar förpackningen. måste vänta med montering till barnen somnat...
Krilleman: Hasse kanske inte har någon blandningsventil? Om du har möjlighet så lägg upp en bild på hur din beredare är kopplad!
sunray1: Har Wavin biomoduler med tryckinfiltration med ett hålat tryckrör ovanpå modulerna. Det är väl mest det röret jag är rädd att det ska frysa om man t.ex är bortrest en vecka på vintern och det inte pumpas något till bädden.
Claes Sörmland: Perfekt om du har fått med dig kommunen på infiltration och har rätt mark för det! I min kommun säger de nej med argumentet att det inte går att testa avloppsvattnet efter rening i marken. Jag skulle välja infiltration före kompaktreningsmetoder om marken är lämplig. Här finns en bra marknadsöversikt som går igenom också konkurrenterna vad gäller fosforfällning i slamavskiljare: