J
Jimmy Lundqvist: [bild] Jag har en gammal pump i garaget som leder till en vattenutkastare på utsidan. Motorn går igång men pumpen rör sig inte. Ska någon av de två kranarna vara öppna? Är det nåt luftintag? Garaget är byggt 1986 så den är inte supergammal. Kan det vara nån ide att plocka isär pumpen och göra rent? Tacksam för tips! Mvh Jimmy
0 svar · 933 läst
·
Saxpy
Saxpy: Ska beställa en Saniflo Cubic till gästhuset, den ska stå i en mer eller mindre oventilerad krypgrund under badrum. Det finns en avfuktare som blåser ut fuktig luft. Enligt Saniflo ska pumpen ha en separat ventilation ovan tak för att fungera. Avloppssystemet i sig är ventilerat med en vakuumventil. (jag trodde i min enfald att det skulle räcka) Att dra upp ett rör ovan tak är inte
0 svar · 1,4k läst
NetNut
NetNut: Kan ev. vara kastaren som är igensatt eller liknande, men rördragningen ser lite intressant ut, verkar vara hyfsat diameter från vattenmätaren men på andra sidan är det svårare att se. Att det tjuter och det faktum att du har bra tryck/flöde i andra änden så är det troligtvis en förminskning av rördiameter på vägen mellan tvättstuga och garagekastaren. 90-graders kröken kan
1 svar · 12,2k läst
·
K
Kojak: Har optima 0,5hk vet inte vad den förbrukar men som du säger är det ett fruktansvärt bra drag.
11 svar · 15,8k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Låter som att det är problem med luftningen av stammen. Testa att lossa handfatets anslutning och spola. Suger det fortfarande ur golvbrunnen då? Om inte, får du koppla in en avluftning där. Annars kontakta föreningen, kanske fåglar som byggt bo eller dylikt..
8 svar · 3,4k läst
·
Ola C
Ola C: Nu så. Med lite knack och mycket kraft har jag lyckats vrida på alla tre. Tack för tips o hjälp.
6 svar · 6,5k läst
·
prototypen
prototypen: Och på vintern när det behövs som bäst tar man det frusna handtaget.............. Prutte
5 svar · 6,4k läst
·
K
Kallebo: Det är lite lustigt, stycket om att det är förbjudet att dra vattenservisen i badrumsgolvet är borttagen, liksom att man kan använda en klack (som var en föreskriven lösning 2011). Jag kan förstå att man vill göra regeltexten så enkel som möjligt, men ska man verkligen behöva läsa detta mellan raderna? Edit: Jag monterar nog ett vattenmätarskåp om det är ok för kommunens
5 svar · 6,5k läst
Holmbergoo
Holmbergoo: https://www.bauhaus.se/vvs-och-installation/rorinstallation/ovriga-rordelar/presskopplingar.html?p=1
10 svar · 4,6k läst
·
C
corre: Två tappställen på trycksidan är för att det är enklare att tömma ut en så stor volym vatten. Du kommer troligen behöva vicka lite på pumpen så allt vatten åker ut ur den, kanske köra den 5sek efter att det är öppnat så den hinner trycka ut allt.
5 svar · 3,9k läst
·
I
InsidersUnited: På en ballofix (ser ut som det sitter en till höger i bild) sitter det en skruv som håller plast''vredet'' , ta bort och vrid med en nyckel/tång. De brukar dock sällan kärva, så jag tror du menar ventilen i mitten, detta är inte en ballofix. Lirka av plastvredet rakt utåt, bör vara en räfflad kon under.
1 svar · 3,8k läst
·
P
Polyene: [citat] Jag tolkade det som att det är 75mm från centrum på röret till rörkant, vilket också är stolens yttersta mått. Längre upp så finns det ju ett mått på 45mm från rörets centrum till cisternens bakkant. Sen finns det ju som du säger ett minsta mått på 60mm från vägg till rörkant i monteringsanvisningen, men jag uppfattade det som att det är ett mått som kommer från
6 svar · 5,6k läst
·
K
knauer: Sanering och upptorkning gjorde jag själv omedelbart. Rev upp parkettgolvet och satte in avfuktare + värmefläkt. Det är torrt nu och gipsskivorna har ej tagit skada. Det enda som jag får byta är toalettsockeln.
17 svar · 6,1k läst
altaxis
altaxis: Tack för ett bra svar. Legionella var inget jag tänkte på. Läste på lite och om temperaturen är under 20 grader växer inte legionella. I tanken borde det inte vara ett problem, den kan eventuellt grävas ner och då hålla konstant marktemperatur. Däremot skulle det kunna bli ett problem i själva toaletttanken där det eventuellt skulle kunna bli upp till 25 grader men det problemet har
2 svar · 5,3k läst
Jarlingar
Jarlingar: Så länge som attefallaren endast används sporadiskt och villan regelbundet så bör det gå bra. Men ingen snålspolande toa!! Maxa spolvolymen..
8 svar · 2,5k läst
·
LinusW
LinusW: Tycker det ser ut som järn. Att du får upp det ur brunnen bara när ni har stora uttag trots att vattennivån i brunnen är oförändrad är ju klart intressant. En teori skulle kunna vara att ni har lite järn i vattnet och detta järn fäller ut i brunnen(oxiderar) och faller till botten. Sedan när ni tar mycket vatten ur brunnen blandas järnet på botten av hålet upp i vattnet och pumpas
2 svar · 1,4k läst
·
Holmbergoo
Holmbergoo: En bild sager ju mer än tusen ord:)
15 svar · 4,7k läst
·
A
A-Man_08: Enligt denna så finns det 2st likadana den ena har dock en röd ring som den på din bild. Så det är nog en CICE OPTIMA CERAMIC FAUCET 40 FG TD du har, detta tror jag är namnet på själva insatsen och inte blandaren. https://www.coorstek.com/english/solutions/products/faucet-valves/
22 svar · 5,6k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Prisol, ser ut att vara 12 mm
9 svar · 4,2k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Armaturfett skall du ha.
3 svar · 10,7k läst
·
M
mogge_73: Glöm inte att anaysera vattnet efter ca 3 mån användning. Finns det nåt tokeri i vattnet vill man veta det tio år för tidigt, och inte tio år försent. Bra att det löste sig med syret.
8 svar · 7,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nu tror jag inte Gustavsberg ljuger när dom säger att dom tillverkar denna i Sverige. FMM:s enkla variant brukar säljas på kampanj under vår/sommar för ca 400:- har jag sett. Dubbla FMM utkastaren för 825:- har jag aldrig sett så billig.
11 svar · 7,3k läst
·
C
corre: Om du lägger upp lite kort på anläggningen så kan du få länkar till rätt prylar och beskrivningarpå hur det ska kopplas.
4 svar · 1,3k läst
LinusW
LinusW: Dock så påverkar typen av radonavskiljare hur flödesschemat blir. Det finns t.ex. radonavskiljare med konstanttryckspump som ej kräver tryckkärl efter sig och i dessa fall skulle inte ett extra tryckkärl behövas eller magnetventil. Då skulle installationen bli: tryckkärl - järn/manganfilter - radonavskiljare - vidare till förbrukning. Men sen finns det även radonavskiljare som kräver
3 svar · 2,9k läst
Staffans2000
Staffans2000: Fullständigt nonsens. Troligtvis har rörskojaren en packe 160mm rör över som han hoppas kunna kränga dyrt.
4 svar · 2,7k läst
I
inspectah44: Skulle precis montera förhöjningsring på en Jafo-brunn och blev ställd. Ska förhöjningsringen hela vägen ner i golvbrunnens säte? Står att max åtdragningsmoment är 1Nm. Tycker det känns som skruvarna går väldigt seg trots korsdragning. [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
LinusW
LinusW: Vad kör ni för typ av akdolit? Kan vara så att ni behöver annan typ av massa. Antar att ni inte har backspolning på ert filter? Sedan är det inte bara pH-värdet som gör att kopparrör tar skada. Om ni t.ex. har mycket klorid i vattnet kan även detta äta på ledningsnätet. Galvaniska spänningar kan också vara en orsak. Men pH-värde är som sagt det vanligaste och antar att detta är
2 svar · 863 läst
M
Marcussjogren: Kan nog nu konfirmera att problemet var en kombination av den ökade tillförseln av luft och det dåliga flödet som var boven i dramat. Ökningen av luft gjorde förmodligen att mangan och järn började fällas ut i mycket högre utsträckning och filtret blev mycket mer effektivt. Det var förmodligen även väldigt mycket skit från de galvade rören och allmänt skräp från råvattnet
31 svar · 9,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Övergångarna drar du bara i direkt. Smörj med locherpasta. Absolut inget lin eller tejp då tärningen är konisk och inte i gängan. :thumbup:
10 svar · 5,7k läst
·
A
Adde1983: Hur gick det med brunnen passade den till någon annan? Är nämligen inne på samma spår som du med en jafo brunn
5 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.