Vsh är ett företag som tillverkar rördelar och kopplingar.
 
Det är förkortning på namnet för tillverkaren av kopplingar, armaturer osv för i det fallet VVS-området.
 
Det heter VSH och härstammar från Holland. Går säkert att googla detaljer kring det, ett vettigt fabrikat vad jag känner till.
 
Krilleman
Själva märket "VSH" ägs av Broen.

broen.se
 
VSH är en skitkoppling som inte tål kyla o korrosiva miljöer. Jag har nyligen ersatt 24 muttrar varav hälften brustit på kalla sidan i en VP installation efter 9 år. Idag så får de inte installeras enligt tillverkaren på kalla sidan dvs för brine. Jag installerade samtidigt kopplingar från andra tillverkare o inga problem. Det är skitsnack från tillverkaren att man inte ska smörja in gängan - om man installerar en vattenkoppling utomhus så bör gängorna alltid smörjas med kopparpasta oavsett fabrikat för att inte frysa sönder. Självklart så använder man gängpasta vid montering inomhus för att undvika irriterande småläckage. Sanningen är nog att VSH kopplingen innehåller för mycket zink eftersom det är billigare än koppar o därför inte klarar korrosiva miljöer - kopplingen förzinkas och blir spröd med ålder oavsett vad tillverkaren påstår. Högkvalitativa kopplingar för ex skrovgenomföringar på båtar är gjorda av brons dvs en blandning av tenn och koppar obs ej zink!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.