P
Håller på med att gjuta en platta och har gjort avloppet snart klart.
La 110 markröret under plattan i singlet och drog upp det genom cellplasten för att sedan grena det i det översta lagret cellplast till dusch och handfat och luftning.
Fick höra att det går att göra så eller dra allt under cellplasten men jag tänkte att det är lättare att få fast allt ovanför cellplasten.
Jag använde en stor böj för markröret när det ska upp genom plattan, den böjen har två muffar så en muff blev nu vänd åt fel håll eller vad man säger. Och jag tryckte ihop dom helt trots att jag läst att man skall ha 1 cm avstånd. Jag har läst att man får även trycka ihop dom helt och att om en muff blir vänd nedåt gör inget.

Hoppas att detta stämmer.
Vad gäller fall får jag olika bud. Jag tog 1-2 cm per m för att vara trygg. En kollega säger att det är alldeles för mycket och får aldrig vara mer än 1 cm . Men på nätet står det 1-2 cm. Vad gäller?

Kan man fästa rören med fogskum för att dom ska vara fast när man gjuter eller kan fogskummet göra att dom flyttar sig och är det bättre med en klick betong?
Tacksam för svar :)

Staffans2000
JohannesP skrev:
Vad gäller fall får jag olika bud. Jag tog 1-2 cm per m för att vara trygg. En kollega säger att det är alldeles för mycket och får aldrig vara mer än 1 cm . Men på nätet står det 1-2 cm. Vad gäller?
Din kollega snackar blaja! Minimifall en centimeter per meter! Svårare än så är det inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.