Nu är goda råd dyra och jag behöver hjälp från expertpanelen. Har fällt in avlopp i vägg och valde att sätta utsticket 55 cm från golv enl div. läsning på nätet. Nu ser jag emellertid att detta inte alls passar IKEA's handfat Odensvik i godmorgon kommod. Där skall utloppet vara betydligt längre ner på vägg:
Illustration av handfatets avlopp anslutet till väggavlopp med teleskopanslutning och inställningar för punglåset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu ser situationen ut enl följande:
Avloppsrör fäst i väggen ovanför ett trästöd, anslutet till flexibel slang, med en stoppkran och uttag för apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Punglåset är maximalt nerdraget, och för att få plats bakom lådan behöver teleskopanslutningen i djupled vara maximalt utdragen, men kan svängas lite åt sidan.

Ett annat utgångsläge med max hissat punglås som kanske kan leda till nåt:
Avloppsrör i vägg med för högt utstick för IKEA Odensvik handfat, punglåset neddraget, problematisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur får man ihop detta på bästa sätt?
 
Redigerat:
Funkar det inte enligt bild 2, och sen korta ner den flexibla slangen? Prova att montera böjen i avloppet och se hur det funkar
 
T
Vrid hela paketet åt höger på alternativ 2 (dra ut flexröret så det blir längre) så bör du ju kunna trycka dit två st 90-graders avloppsböjar.
 
Det skulle ju kunna gå att skippa den flexibla delen och sätta böjar direkt från vattenlåset. Det beror lite på vilken dimension anslutningen har
 
  • Gilla
Linham
  • Laddar…
Såhär blev det:
Rörsystem under handfat med nyinstallerad 32 mm böjd pip inpassad bakom låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provade med slangen men den kunde inte böjas tillräckligt snävt. Köpte istället en 32 mm pipa med en 90 böj som jag kapade in. Var tvungen att kröka den lite extra genom att doppa i kokande vatten så hela paketet fick plats bakom lådan. Det hela var lite svettigt men nu är det klart. Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Är det verkligen tätt? Det ser lite sådär ut. Jag hade nog använt mig av 32 mm rördelar hela vägen.
 
L lordi skrev:
Är det verkligen tätt? Det ser lite sådär ut. Jag hade nog använt mig av 32 mm rördelar hela vägen.
Jag vet, det ser lite sådär ut, men det är faktiskt tätt. 90 böjen som går in i vägg är anpassad för den räfflade och lite tjockare delen av ikearöret typ 35 mm, så jag fick plats med en gummipackning på 32 böjen i den anslutningen. De enda regelrätta 90 böjarna som jag hittade i bygghandeln var 32 mm INNERdiameter i båda ändar, vilket inte går in i gummimuffen i vägg, därav vart det Ikea böjen som har 32 mm ytterdiameter i ena änden och "lite mer än" 32 innerdiameter i andra änden. Det tig sin lilla stund i att klura ut lösningen givet de delar som stod till buds.
 
Z Zed skrev:
Jag vet, det ser lite sådär ut, men det är faktiskt tätt. 90 böjen som går in i vägg är anpassad för den räfflade och lite tjockare delen av ikearöret typ 35 mm, så jag fick plats med en gummipackning på 32 böjen i den anslutningen. De enda regelrätta 90 böjarna som jag hittade i bygghandeln var 32 mm INNERdiameter i båda ändar, vilket inte går in i gummimuffen i vägg, därav vart det Ikea böjen som har 32 mm ytterdiameter i ena änden och "lite mer än" 32 innerdiameter i andra änden. Det tig sin lilla stund i att klura ut lösningen givet de delar som stod till buds.
Ok. Det finns annars vinklar som är 32 inv/utv men det kan ju vara att de hade ett begränsat sortiment.
 
L lordi skrev:
Ok. Det finns annars vinklar som är 32 inv/utv men det kan ju vara att de hade ett begränsat sortiment.
Ja det hade såklart varit opti, men sådana finesser hade dom inte på k-rauta. Lätt att byta till om jag snubblar över en sån nån gång!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.