Nu är goda råd dyra och jag behöver hjälp från expertpanelen. Har fällt in avlopp i vägg och valde att sätta utsticket 55 cm från golv enl div. läsning på nätet. Nu ser jag emellertid att detta inte alls passar IKEA's handfat Odensvik i godmorgon kommod. Där skall utloppet vara betydligt längre ner på vägg:
Så nu ser situationen ut enl följande:
Punglåset är maximalt nerdraget, och för att få plats bakom lådan behöver teleskopanslutningen i djupled vara maximalt utdragen, men kan svängas lite åt sidan.
Ett annat utgångsläge med max hissat punglås som kanske kan leda till nåt:
Hur får man ihop detta på bästa sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu ser situationen ut enl följande:
Logga in
Skapa konto
Punglåset är maximalt nerdraget, och för att få plats bakom lådan behöver teleskopanslutningen i djupled vara maximalt utdragen, men kan svängas lite åt sidan.
Ett annat utgångsläge med max hissat punglås som kanske kan leda till nåt:
Logga in
Skapa konto
Hur får man ihop detta på bästa sätt?
Redigerat:
Såhär blev det:
Provade med slangen men den kunde inte böjas tillräckligt snävt. Köpte istället en 32 mm pipa med en 90 böj som jag kapade in. Var tvungen att kröka den lite extra genom att doppa i kokande vatten så hela paketet fick plats bakom lådan. Det hela var lite svettigt men nu är det klart. Tack för alla tips!
Logga in
Skapa konto
Provade med slangen men den kunde inte böjas tillräckligt snävt. Köpte istället en 32 mm pipa med en 90 böj som jag kapade in. Var tvungen att kröka den lite extra genom att doppa i kokande vatten så hela paketet fick plats bakom lådan. Det hela var lite svettigt men nu är det klart. Tack för alla tips!
Jag vet, det ser lite sådär ut, men det är faktiskt tätt. 90 böjen som går in i vägg är anpassad för den räfflade och lite tjockare delen av ikearöret typ 35 mm, så jag fick plats med en gummipackning på 32 böjen i den anslutningen. De enda regelrätta 90 böjarna som jag hittade i bygghandeln var 32 mm INNERdiameter i båda ändar, vilket inte går in i gummimuffen i vägg, därav vart det Ikea böjen som har 32 mm ytterdiameter i ena änden och "lite mer än" 32 innerdiameter i andra änden. Det tig sin lilla stund i att klura ut lösningen givet de delar som stod till buds.L lordi skrev:
Ok. Det finns annars vinklar som är 32 inv/utv men det kan ju vara att de hade ett begränsat sortiment.Z Zed skrev:Jag vet, det ser lite sådär ut, men det är faktiskt tätt. 90 böjen som går in i vägg är anpassad för den räfflade och lite tjockare delen av ikearöret typ 35 mm, så jag fick plats med en gummipackning på 32 böjen i den anslutningen. De enda regelrätta 90 böjarna som jag hittade i bygghandeln var 32 mm INNERdiameter i båda ändar, vilket inte går in i gummimuffen i vägg, därav vart det Ikea böjen som har 32 mm ytterdiameter i ena änden och "lite mer än" 32 innerdiameter i andra änden. Det tig sin lilla stund i att klura ut lösningen givet de delar som stod till buds.
Klicka här för att svara