Hej,

Undrar om någon har några tips på hur jag ska gå vidare men detta. Försökt få upp mon trasiga gamla pump ett tag nu utan framgång. Idag försökte jag koppla vajern till bilen och dra men det sluta med att vajern gick av.

Vet inte hur långt ner pumpen sitter men fick upp kabeln iaf. Vad gör man?

Vi ska dit med en ny pump som är påväg.

Karim

Mja, ligger den i botten på hålet vet jag folk som låtit den gamla pumpaphan ligga kvar och sänkt ned en ny ovanför.

• Gilla
Karim Mohammadi
  • Laddar…
L
Kom pumpen upp något över huvud taget , pumparna är koniska upptill ,och får du då ett släpp på en bergsflisa , ( lite spräckt berg ) så killar pumpen fast sig och det går aldrig att få upp den
Sitter slangen kvar , den håller rätt bra , och vid drag så går brukar den gå av vid kopplingen i pumpen , om du har tur , var gick kabeln av , ( i skarven till pumpen )
Blir till mäta vajern och se hur långt det är till pumpen som sitter där , ett annat knep , kastspö med tyngd så vet ni exakt för den nya ,
Har en pump sitter i botten 110 m med en ny ovanför

Tack för svar. Jag har hört att man klippa loss allt och låta den gamla vara kvar men min VVSare tyckte inte om det (ung vvsare med va 5 år erfarenhet).

Vajern gick av vid markplan så kan ej mäta den för att se vart pumpen är.

Ska man sänka något tjockt i hålet möjligvis och sen mäta repet när det tar stopp? Vad är nästa steg om den sitter säg i mitten? Har ca 90meter totalt

Karim

L Liteavvarje skrev:
Kom pumpen upp något över huvud taget , pumparna är koniska upptill ,och får du då ett släpp på en bergsflisa , ( lite spräckt berg ) så killar pumpen fast sig och det går aldrig att få upp den
Sitter slangen kvar , den håller rätt bra , och vid drag så går brukar den gå av vid kopplingen i pumpen , om du har tur , var gick kabeln av , ( i skarven till pumpen )
Blir till mäta vajern och se hur långt det är till pumpen som sitter där , ett annat knep , kastspö med tyngd så vet ni exakt för den nya ,
Har en pump sitter i botten 110 m med en ny ovanför
Den gick att dra upp några decimeter den tog det stop.

Låt eländet sitta där nere och sura, sänk ner en ny ovanför.

• Gilla
Karim Mohammadi
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Låt eländet sitta där nere och sura, sänk ner en ny ovanför.
Om den sitter fast i mitten någonstans då?

Loda djupet, sitter den fast mitt på skulle jag försöka slå ner den.

Fotografen Fotografen skrev:
Loda djupet, sitter den fast mitt på skulle jag försöka slå ner den.
Jag ska försöka ta reda på vart den sitter först. Tack!

Lol fira ner en blydagg och slå ner den igen om den sitter ovanför botten :)
Låter lite komiskt men är inte alls en dum ide.

L
Angående att vajern gick av mot rörkanten och troligen ligger nere som ett skatbo , samt att en del av kabeln ligger kvar , det är bara att gilla läget , du får aldrig upp den pumpen
Det som är viktigast nu är slangen , som ska bort annars får du inte ner en ny , en del rörisar har ett hemtillverkat hjul som kan sättas på borrtoppen , för att kunna dra upp med bil , annars ett spel över ( stubbrytare ) , du säger att den rörde sig ett par dec , då är den långt ner ,och då finns det plats i vatten för den nya
Att knacka ner som en del säger , är nog bra , men är inte lätt på dom djupen , fordrar en häftig tyngd , har försökt själv , tvärnit , min satt 5 meter från botten , slangen gick av vid pumpen ( puh ) hade tur

• Gilla
Karim Mohammadi
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Angående att vajern gick av mot rörkanten och troligen ligger nere som ett skatbo , samt att en del av kabeln ligger kvar , det är bara att gilla läget , du får aldrig upp den pumpen
Det som är viktigast nu är slangen , som ska bort annars får du inte ner en ny , en del rörisar har ett hemtillverkat hjul som kan sättas på borrtoppen , för att kunna dra upp med bil , annars ett spel över ( stubbrytare ) , du säger att den rörde sig ett par dec , då är den långt ner ,och då finns det plats i vatten för den nya
Att knacka ner som en del säger , är nog bra , men är inte lätt på dom djupen , fordrar en häftig tyngd , har försökt själv , tvärnit , min satt 5 meter från botten , slangen gick av vid pumpen ( puh ) hade tur
Ja och värt att nämna är att jag kände hur pumpen gungade upp trögt dvs den låg i vatten. Då bör den vara rätt långt ner.

L
Att den gungade är ingen garanti för djupet , du måste loda

• Gilla
Karim Mohammadi
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Att den gungade är ingen garanti för djupet , du måste loda

När du säger loda menar du att på valfritt sätt ta reda på hur långt ner den sitter?

Drog du med bilen över kanten på brunnen bara? Då är det inte konstigt att den går av där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.