G
Gallianoman: Det kommer upp i en liten "toalett" ett utrymme 110x160 med plastmatta på golvet, en Wc (inom kort) och ett handfat.... det är inte ett formellt våtrum... Jag var och fick hjälp på Rinkeby rör med koppling och de sa samma sak som du... skönt.... Det blir en rejäl klump där vattnet kommer in och inte alls sådär nätt och fint som jag tänkte - men det blir bra...
2 svar · 867 läst
nino
nino: Nejdå la en beställning på rinkeby på det mesta Men handlar resten på dahl Återkommer när grejerna är hemma och jag ska koppla :)
5 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Men damixa hymlar ju inte om att det skickas med excentrar för 160cc... http://www.damixa.se/p/1399/Tradition/V%c3%a4ggmonterad-blandare
7 svar · 3,4k läst
A
Andreas Ludde Lundell: Japp läste mig till på tillverkarens hemsidan att minst 10 cm mellan ledningarna för att minska dels värmeutjämningen. Så nu är de flyttade så det ligger på varsin sidan om facket. Varmt på enna och kalt på andra. Just där som bilden visar är det svårt då vi har avlopp över men de sitter ca 5 cm upp.
8 svar · 12,1k läst
·
K
Köttisar: Hej igen. Kan vara gott hyfs att uppdatera hur det gick/går. Fick tag i en firma som kunde allt, borra/spola fixa med el osv osv. Dom fyllde brunnen med vatten, började dra upp pumpen ( som satt fast). När pumpen väll var uppe så såg man att det hade rostat hål mellan slang koppling och pump. Sen spolade man brunnen därefter tryckte man den. Vattnet som kom sen var rött/brunt ( tydligen
16 svar · 4,5k läst
·
M
mogge_73: Osmos vatten är så rent att vattnet blir aggresivt så man kan behöva återmieralisera vattnet, men det kan Afflux lösa.
4 svar · 3,6k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Enligt detta är det nog inte godkänt alls tyvärr
9 svar · 3,6k läst
·
Holmbergoo
Holmbergoo: Ytterligare en fråga, har en fundering om att sätta dessa under kommodoren. För tillfället kommer pex-rören upp mitt i mellan toan och handfatet. Men skulle jag kanske passa på och böja pex-rören så att dessa pex-väggboxar hamnar skymt? Eller är det bättre att de sitter helt synligt kanske. Väggboxarna hade ju blivit horisontella med pex-rören in från sidan, och det kanske inte
5 svar · 1,2k läst
T
tobben87: Hej Nu har måndagen redan passerat men ändå. Självklart går det att skarva reglarna, troligen ligger det inte hellånga reglar under hela golvet, utan de är redan skarvade någon stans. Så en till skarv är inga problem så länge man gör den stabil. Du måste helt klart frilägga gjutjärnsröret genom att riva trägolvet ovan, ta bort reglarna och bila upp runt det för att röris ska
1 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: LK har visst en lösning på problemet om någon annan vill göra samma sak: http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/monteringsdetaljer/montage-med-vaggdosa1/montage-med-vaggdosa/lk-provtryckningspropp-g15_77772330.aspx
3 svar · 1,5k läst
G
Gallianoman: Det var PRECIS nåt sånt jag var ute efter! Här ska sträcktittas...
5 svar · 1,0k läst
nino
nino: Det vet jag faktiskt inte... Men en mattbit mellan brunn och klämring borde lösa problemet
17 svar · 4,2k läst
·
chaser
chaser: Hade visst en bild till
8 svar · 6,7k läst
·
prototypen
prototypen: "ALLA" moderna spisar går att köra på enfas. Inte alla plattor på full fräs samtidigt, men det går inte med en trefaskopplad heller. Sedan förstår jag inte styrelsen, vattenmängden från köket kan inte överbelasta toastammen och toastammen får ju en rejäl genomspolning varje gång man drar i knoppen. Styrelsen har kanske inte någon praktisk kompetens. Försök få ut anledningen
7 svar · 5,8k läst
Tommyl80
Tommyl80: Hejsan. Jag och min fru med två barn har hittat ett fritidshus i Dalarna som vi är väldigt intresserade utav. Det är på 44kvm, och värms idag upp på direktel. Saknar idag vatten och avlopp. Vår tanke är att i framtiden koppla på både vatten & avlopp, och behöver här lite råd kring vad man kan tänka på samt kostnader kring detta. Ska man försöka borra efter vatten och ha egen
0 svar · 1,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har märkt att om man tar ut onormalt mycket vatten snabbt, tex vattnar gräsmattan i timtal, så får också vårt vatten en ljus brunaktig ton. Så som jag förstått det beror det på att när vattnet sjunker så blir väggen i borrhål frilagd så att "gegga", som av vattentrycket normalt sitter fast, ramlar ner i vattnet och följer med in i huset. För oss har det tagit ett par dagar
6 svar · 1,7k läst
K
kraft1: Om det alltid varit dåligt tryck, och det redan omgående efter uppstart, är pumpen för liten eller så finns någon nedstrypning (fel) någonstans i installationen. Idag är elektronik och tryckgivare (sensorer) billigt, varför konstanttrycksreglering även på mindre pumpautomater finns tillgängligt. Då bortfaller behovet av hydropress. Den lilla tanken som ibland finns är till för
6 svar · 1,4k läst
M
mogge_73: Jag skulle inte rek. Att du släpper tillbaka vattnet, grundvatten rör sig långsamt och tar många år att ta sig fram till din brunn. Du vill inte förorena grundvatten med klor. Släpp det ovan mark, det mesta vattnet kommer dunsta och gå upp i atmosfären. Kloren kommer också avdunsta och försvinna. Det lilla vatten som kommer fram till vattendrag och sjöar kommer då vara så spätt att
11 svar · 4,6k läst
Krilleman
Krilleman: I dessa klammer: http://www.faluplast.com/sv/rorklammer/rorklammarsk-38114481822-mmcv-25mm-b30mm__791 http://www.faluplast.com/sv/rorklammer/rorklammarsk-38110011822-mmcv-25mm-b60mm__1178 http://www.faluplast.com/sv/rorklammer/rorklammarsk-38110031822mmcc-40mm-cv-25m__1180 http://www.faluplast.com/sv/rorklammer/rorklammarsk-38110051822mmcc-60mm-cv-25m__1182 Passar denna, som förminskar ner
2 svar · 1,6k läst
E
eviljava: [citat] Ponera att han är där under maximalt uppskattad tid, d.v.s. 8h Ponera även att hans timtaxa är 500:- (ex.moms) Då vill han ha 5500:- (ex.moms) för material och resa. Kan tycka att det låter lite väl mycket för två st. avloppsrör? I det fasta priset är ju alltid ett risktillägg inbakat, men han verkar ha räknat med drygt 100% riskpremie i detta fall. Kanske bättre att chansa
3 svar · 6,2k läst
·
pelrik
pelrik: Okej, tack ja det var billigt. På Rinkaby kostar de typ 700 spänn. Fick faktiskt tag på en sådan vinkel på lokala bygghandeln, de kunde beställa hem. Den skulle kosta 200 kronor, så 389 för en ny är ju onekligen ett klipp!
36 svar · 13,4k läst
·
C
catalyst: Hej! - Behöver verkligen hjälp, ombesiktning på Tisdag! Har fått en enormt konstig lösning som frångår PBL och säkert vatten. I 320 BAD är toalett, dusch och handfat på en avsats 20 cm högre upp än övriga lägenheten, utan avlopp på lägsta punkt i badrummet! Vad är "SL-1 110"? Kunde man inte kopplat in avloppet där! Jag är chockad. Det är en renovering och bostadsrätterna har
0 svar · 3,0k läst
·
A
AndersS: Håller med tidigare inlägg. Orsaken är att man drar åt kranen för mycket, prova med att bara dra så mycket att slutar rinna och kanske 1/8 varvytterligare om du känner dig osäker. Du ska inte dra så det tar tvärstopp, behöver du göra det så är den redan sönderdragen och du kan behöva byta den inre stängningskäglan.
4 svar · 14,2k läst
P
Anonymiserad 134940: Helt klart bästa lösningen. Nu är det tyvärr inte en möjlighet då jag inte kan stoppa flödet i brunnen samt 3m ner och trångt :/
2 svar · 4,0k läst
·
GK100
GK100: Med pumpcirkulation är det ofta inget problem med en sån dragning du beskriver luften dras med över tid och första grovluftningen görs enkelt nere vid fördelaren. Men att sätta luftningsmöjlighet vid högpunkter är ju standard även om det inte alltid behövs.
2 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Jag är yrkesskada jag vet. Tror du jag kan ansöka om förtidspension? :p
3 svar · 2,2k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Tveksamt. Vi har (hade) ungefär 210 i takhöjd med 5cm platta. Jag fimpade plattan och grävde ur lite. Nu skall vi byta avloppen och gjuta igen med EPS. Då är vi tillbaks på ungefär samma takhöjd. Taket är sedan puts+gips. Gipsen åkte ner för att spara en cm och vi står och väger mellan att regla upp och gipsa för att sätta infälld belysning alternativt att laga putsen och
18 svar · 4,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag skulle nog skrota din raka G25x32 (vilket jag också tror det är) och dra dit ett helt PRK 32 T-rör istället. Bussning i ovankant för att komma ner till 25. Täta med lin. 32 PRK T-rör bygger 73mm kontra övergången G25x32 92mm. Observera att det är måttet med svarta muttrar.
1 svar · 1,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Sluta fundera på sånt då :cool:
7 svar · 1,8k läst
Jarlingar
Jarlingar: Bila upp på insidan, sedan gräver man sig in under kantbalken från bägge håll. Om röret är i gjutet i kantbalken så skulle jag kärnborra ur det. Prata med en betonghåltagningsfirma, dom kan det här. Nya rör kan du kasta ner själv eller låta rörkrökarn göra. Och är inkommande vatten galvrör så skulle jag absolut byta ut det också.
9 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.