E
Eric och Matilda: Tack för svaret! Då är vi lite klokare :)
5 svar · 1,9k läst
·
E
Emilius: Hej, Jag är igång med att göra om vårt isolerade förråd till en mini-etta att hyra ut. Det finns tvättstuga idag där inne med en skiljevägg till förråd och ett gissningsvis 40mm avlopp. Min fråga är. Ska jag ge mig på arbetet att bila i plattan för att lägga in nya 110mm rör eller ska jag bara gräva upp marken precis utanför "huset" och bila fram till ytterväggen för att där
0 svar · 2,4k läst
·
S
Stefan1972: den som diskuterats ovan fungerar men tanken är nog att man kapar röret så att locket med sitt rör har rörelsemån att röra sig. Att man alltså kapar röret 10-15cm under aktuell nivå och sen skjuter på hela paketet som då kan röra sig på spolröret. Röret på locket ser ju ut att vara 30-40 cm?
14 svar · 5,8k läst
·
R
rawen77: Har du kollat delen som går in i röret FG0640835 och GB41633505 som visas på bilden på rskdatabasen ?
5 svar · 20,9k läst
Krilleman
Krilleman: En vanlig fluidmaster passar (nästan) alltid! https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-Gustavsberg-Vaargaarda--Fluidmaster-Vaerldens-mest-saalda-flottoerventiler-278940.html http://www.vvs-klimat.se/product.html?product_id=7197
2 svar · 4,4k läst
A
ahlgren88: Någon som känner till något företag/person som tar sig an att pumpa ur/rengöra och fixa eventuella sprickor i betongringar m.m. i en grävd brunn i Kalmar län?
29 svar · 9,1k läst
·
A
Anton H: Tackar! Det verkar ju onekligen vara smidigare, även om man möjligen får en fulare lösning. Har en känsla av att man kanske inte vill in och tafsa på de där gamla rören i onödan.
2 svar · 5,2k läst
·
N
norddal: Ok, Varför krångla, beställde från evbutiken med rätt anslutning på en gång.
4 svar · 1,3k läst
P
Peter_K: Glömde proppa en gång när vi bodde i hyreslägenhet. Blev inte så mysigt i skåpet.
3 svar · 10,3k läst
GoForIt
GoForIt: Och det förutsätter ju att man har (eller får plats med) en tillräckligt stor, fungerande stenkista. Är detta något nytt påfund från kommunen? Är det inte bättre att kommunerna bygger dagvattensystem som håller måttet, och att man i så fall där bygger fördröjningslösningar?
6 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: :o :thumbup:
14 svar · 4,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Blir det verkligen bra? Ofta så brukar man ju montera raka längder på rör i tak. Koppar är nog enklast för hemmapularen. Få PEX snyggt synligt är svårt.
3 svar · 1,3k läst
C
corre: Vilken modell av pumpautomaten är det? Det finns en modell utan självsugande (ejektor) och en med, kan tänka mig att sugförmågan är sämre utan, vilket tar bort mycket av tryckförmågan som finns för den pumptypen. I övrigt var datan för pumpen inte så fantastisk. Den duger nog för hushållsbruk, men att bevattna känns på gränsen. En sprinkler kanske fungerar bra, men två...
2 svar · 4,2k läst
M
MagHam: [citat] Nu är jag min egen KA eftersom det är en enklare konstruktion. Sannolikheten för att det besiktigas externt är låg. Men även om det aldrig kommer att stå några oljedroppande bilar, eller tvättas fordon där så är det lika bra att försöka följa reglerna ändå. Fast känns lite surt om priset rasar iväg på en sådan detalj. Enkel, men regelmässig lösning är det ont om.
14 svar · 5,7k läst
·
slacker
slacker: Lite sent man jag bygde en "egen" provtrycknings-lösning till min golvvärme enligt följande inlägg. Notera att jag kör med 17mm uponor slang. https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/270065-hilfe-betongbilen-kommer-fredag-vad-skall-jag-tanka-pa-2.html?perpage=30#post2399285
15 svar · 12,3k läst
·
Purre
Purre: Någon som vet vad det är för gänga på rensproppen? Saknas en propp hos mig.
9 svar · 16,6k läst
·
Purre
Purre: Någon som vet vad det är för gänga på rensproppen? Saknas en propp hos mig.
9 svar · 10,0k läst
·
J
jonaslatt: Tack för alla snabba svar. Jag kollade strömbrytaren som sitter bredvid varmvattenberedare den va på en kabel. Kopplade förbi allt och fick 400v när jag mätte kablarna. Så nu verkar det funka.
11 svar · 10,3k läst
·
Pen
Pen: Tänkte sätta en vattenutskastare genom min gråsuggevägg. Hur bör man kondensisolera röret genom väggen? Räcker det med att borra 10mm större hål och sedan köra in pipen på en skumspruta och spruta runt? Eller ska man borra så stort hål att man får plats med riktig isolering?
0 svar · 2,1k läst
R
reez: Någon som har erfarenhet av rengöring hydropress? Har problem med igensatta filter i blandare trots filter från brunnen. Nästan som alger ser det ut. Kan inte tänka mig annat än påväxt i hydrppressen som är 6-7 år gammal. Någon med liknande erfarenheter innan jag tar mig mod och skruvar upp den? Mvh A
0 svar · 4,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Rekommenderar Nibes. Kostar kanske en tusenlapp mer.
1 svar · 2,2k läst
M
MayaLisa: [citat] Ja, du resonerar ganska så precis som jag gör själv. Tyvärr har de slutat göra såna beredare som den jag har, så det blir nog lite rördragning om jag byter... Hade ju varit så smutt om jag bara kunnat sätta dit en likadan.
29 svar · 10,2k läst
P
Pankaanka: Nu sade sambon precis att vredet går att byta enkelt 😊 Så bra👍
3 svar · 2,8k läst
·
B
brasklappen: Tror att jag kanske har hittat en lösning på detta. Först en halvkoppling 10xR15 - http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/klamringar-nipplar-och-bussningar/halvkoppling-452201/ för inkommande rör från väggen. Sedan ett kopparrör i 90 grader och upp till mitten av kommoden med en halvkoppling 10xR10 -
6 svar · 7,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du hittar hur kranen är konstruerad, reservdelar och en liten felsökningsguide här: http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/49231.pdf Hämtat på sidan http://www.fmmattsson.se/vara-produkter/koksblandare/9000e/9000e-ii/9000e-ii-med-diskmaskinsavstangning/?t=4&id=9539 Teknisk information - Serviceinstruktion
35 svar · 6,7k läst
S
snowjim: [citat] Nej inte kakla hela toaletten men om man tänker sig det vi nu satte men fullfölja det ner till golvet. Det var dock om vasken skulle stå en bit från väggen. Men visst det finns många lösningar på detta. Man hade väll kunnat nöja sig med att kakla som idag men ner till där handfatet börjar(inte bara slutar som nu). Sen låta skåpet stå ända in till väggen under kakel(med
15 svar · 3,7k läst
·
Excel
Excel: [citat] Detta råd fick mig idag att kika på impellern efter att diskmaskinen slutat tömma. Det sparade mig åtskilliga tusenlappar. :thumbup:
6 svar · 97,8k läst
S
Stefan1972: ingen aning men tänk på att du kanske har silar i inloppet också som kan vara igensatta så det stryper vattnet.
2 svar · 6,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Pipen är utbytbar.
9 svar · 4,1k läst
C
corre: Är de verkligen oanvända? Det var tidigare en vanlig lösnings för vattenburen värme i hus. Ett system med ihåliga socklar runt om ytterväggarna i huset.
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.