kulle
kulle: Nja då låter det inte som det är bara käglan som trilskas, för det ska inte sina igen efter den manövern. Då får du göra som taxen skrev om så allting kan glida lätt.
4 svar · 14,9k läst
G
grubbleur: Vi hade liknande på vår ovanvåning när vi flyttade in. Vi gick runt och sniffade i månader tills vi upptäckte att avloppsröret som kom upp ur golvet var en aning för kort och slöt inte tätt mot gummibussningen, så vi rätt (fel) tryckförhållanden sögs det upp lite avloppslukt den vägen. Istället för att åtgärda på riktigt tätade jag plastlocket på baksidan av toaletten med
2 svar · 3,4k läst
K
KjellTimell: Ringde Vatette som inte hade synpunkter på montage i tak så länge anvisningarna i övrigt följdes, men erkände att han aldrig fått frågan tidigare heller. Har funderat lite sen igår, och att sätta en 90 graders vinkel kan funka fint det också, så länge det är rör-porr så är jag nöjd.. Prisol är inte rör-porr! :) Fråga 2 har jag inte fått klarhet i riktigt ännu.
1 svar · 1,3k läst
C
camaro1969: nu har jag startat en ny tråd för själva arbetet med infiltrationen :) https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/295463-dags-att-anlagga-infiltration-forsta-gangen.html#post2714618
57 svar · 12,1k läst
·
T
tjatt: Leta efter närmaste avstängare till den kretsen. Testa strypa lite på kallvattnets avstängare. Om du får varmare då så är det garanterat ngt bös i blandaren som blockerar varmvattnet. Hade så i min lgh så under en period så fick jag strypa kallvattnet tills då jag bytte blandare och då löste sig allt.
9 svar · 986 läst
·
GK100
GK100: Du får väl söka efter igensättningar mot delarna som inte funkar. Om du har vad du ser som bra tryck i kranen vid pumpen kan du glömma allt som varit uppe kring brunn, backventiler, pump, hydropress osv. Rikta in dig mot ev silar, filter som kan sitta in mot blandare och även i utloppet. Systemet är ju litet så med lite ordnat jobb ska du väl hitta problemet ganska enkelt.
14 svar · 12,2k läst
S
snowjim: [citat] Kontaktade faktiskt firman då jag fått klagomål på deras konstruktion här på forumet. De försvarade sig med att de ville veta vilka firmor som inte tycker detta var en okay lösning. De menade på att det fanns inte mer skarvar än nödvändigt, den som finns mitt i bild blev på grund av problem med att få tätt mot gammalt rör. Den extra mutterskarven längre ner var också ett
13 svar · 2,8k läst
B
Bassrunner: Svårt att se just nu, då det är nypåfyllt med salt. Men gissningsvis 1/5-del av saltbehållaren. Innan reparation var det halva behållaren.
2 svar · 3,4k läst
rockin_john
rockin_john: Det är en 3 kammarbrunn i betong..
6 svar · 6,7k läst
·
J
JohanLun: I uponors material hittade jag nedan tabell Avloppsenhet Normflöde l/s Tvättställ 0,3 Diskbänk 0,6 Diskbänk (restaurang) 1,2 Tvättmaskin ≤ 5 kg 0,6 Tvättmaskin > 5 kg 1,2 Hushållsdiskmaskin 0,6 Diskmaskin (restaurang) 1,2 Utslagsback 0,9 Vattenklosett 1,8 Badkar 0,9 Bidé 0,3 Urinal 0,3 Golvbrunn 1,5 Tvättränna (per meter) 0,4 Oluftad ledning 2.9l/s - 75mm (10m horisonell, 4m
2 svar · 2,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Då är det tyvärr gräva och dona som återstår. Har en infiltration/markbädd satt igen så har den akut syrebrist och bakterieslemmet som då bildas tar åratal att bryta ned. Det behövs helt enkelt en ny infiltration eller bädd.
1 svar · 1,3k läst
G
gromit42x: Ny blandare på väg. Tack för råd och dåd. Bonuseffekt av detta är att jag nu lärt mig justera in blandare...för att inte tala om mina monterings/demonteringsskills:) -h
6 svar · 3,7k läst
·
Fel av Åke
Fel av Åke: Va' bra! Då kom jag ihåg rätt :)
3 svar · 1,6k läst
·
S
sam820921: Har bestämt följande: El som golvvärme. Så lipper jag shuntgrupp. Handukstork via värmecirkulation (ej tappvatten). Rör till tappvatten skall vara inbyggd. Skissen är följande: Ska nu beställa allt för inbyggda rör för tappvatten. Man kan ju diskutera om LK eller Uponor är bäst. Jag valde LK. Hjälp mig gärna och komplettera om det är något som saknas - Fördelare
13 svar · 7,5k läst
·
A
Arne999: Trodde jag hittat http://www.nimaab.se/se/art/vattenpost.php men detta är ju bara en stolpe som håller en ventil.... vill ha något liknande där jag grävt ner ett rör som sticker upp inne i stolpen och som har en anslutning till vattenslang.. måste la finnas?
0 svar · 3,1k läst
A
Arne999: Bygger utekök och funderar nu på hur ja ska dra vattnet. Det är ganska långt avstånd till då ja måste runt huset och ja tänkte i samma veva dra in vatten till ladan (som är på vägen typ..) och gå via den till uteköket. Avstånden är följande: Hus till lada 25 meter Lada till utekök 25meter Första tanken är 22mm Pem slang... men den är ju så sjukt jobbig att hantera (tycker
0 svar · 3,3k läst
Krilleman
Krilleman: Något angivet varvantal finns ej på dessa kopplingar för diametern på äldre rör varierar. Dra hårt, men det ska finnas mer att dra om den läcker. :thumbup:
4 svar · 8,8k läst
·
A
AndersS: Utkastaren är gjord så rätt monterad får den en vinkel att den blir självdränerande. Om du inte får en lutning nedåt mot utsidan så kan den frysa och trycka sönder utkastaren.
15 svar · 3,0k läst
·
M
Modig: Här hemma har vi stopp betydligt mer sällan sedan jag började tvinga maken att lägga en bit fuktat toa- eller hushållspapper över silen i botten på handfatet när han rakar sig eller trimmar skallen (pappret fångar upp stubben och slängs sedan i papperskorgen). Han var bomsäker på att hans stubb inte hade det minsta med de frekventa stoppen att göra. han hade fel. Om det börjar rinna
31 svar · 18,7k läst
·
A
ajp_anton: Normalstor diskmaskin är inte ett alternativ: den kan inte öppnas då kylskåpet står i vägen. Bänkdiskmaskinen är så pass låg att dess dörr inte når så långt. Dock så får den inte heller plats nån annanstans än just där, och speciellt inte uppe på bänken där den "borde" vara. Därför denna hemmagjorda lösning där jag redan fått slita loss ett litet skåp. Ska se vilka
6 svar · 1,7k läst
Staffans2000
Staffans2000: Ständigt detta fall om fall som fallerar. Du kan med gott samvete ignorera regeln som säger dittan och dattan om promillen, för i praktiken räcker det att du följer uppmaningen att röret skall luta minst 1%, så har du ditt på det torra. Fördelen med brantare fall är att det inte är lika noga med mätandet eller underlaget. Hypotesen att större fall orsakar stopp är just bara en
9 svar · 2,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: PEX-slangen går in i skåpet direkt, skarvfritt i vägg. :thumbup:
9 svar · 3,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag skrev lite fel ser jag nu. Det ska stå 110mm (inte 110º) :o Och sen så finns det ju inte heller 90º böj. Dom heter 88,5º. Men enkelt sett så är det ju 90º.
7 svar · 1,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Det kan även vara ett begynnande stopp i avloppet. Det kan yttra sig på de mest ologiska sätt. Staffan
5 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Beträffande muffen med orange färg är den faktiskt helt rätt. Jag skulle gjort precis lika. Du har "äggskalsplast" a´la 70-tal. Inte alltid den är allt för fin. Gummiringen kanske saknades i muffen. Man belastar hur som haver dessa rör minst med gummibussning.
31 svar · 7,0k läst
·
E
Eva Nordberg: Har nästan samma problem idag - ska montera Ikeas Långudden diskho och har då köpt med Ikeas "lillviken" vattenlås. Men den har bara en "avloppsstuts" (som det heter på danska, vet inte vad det heter på svenska) - jag behöver en med två, då jag ska koppla på både tvättmaskin och diskmaskin här. Tidigare fanns Atlant, men den har nu utgått från Ikeas sortiment. Frågan är då om
6 svar · 16,0k läst
S
smedbror: En lite bump Jag har samma strul. Min FMmattson med "självdränerande överstycke" sprutar vatten bakåt när man slår på vattnet, och en avstängd förgrening sitter på, vrider man på första ventilen på förgreningen läcker det fortfarande lite vatten. Ingenting när båda ventilerna är öppna. Förmodar att något är sönder? Hur gör djur?
8 svar · 6,1k läst
tesslan
tesslan: Berätta gärna hur det gått då vi ligger i en process med FANN eftersom deras system istallerat 2011 brakade samman 2016. Hej!
4 svar · 2,6k läst
T
Toppalua: Ja det ser precis ut som den. Den sitter ansluten till värmeväxlaren uppe till vänster. Hur kan jag "laga" den? Kan man plocka bort ratten och motionera spindeln? Eller måste den bytas?
30 svar · 10,0k läst
·
E
Eric och Matilda: Tack för svaret! Då är vi lite klokare :)
5 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.