Byggahus.se

Skapa fall till en brunn från betongplatta

1. M
    Medlem · Örebro · 237 inlägg

Martin_355

Medlem
    Hej.

Nu vet jag inte om det är rätt forum.

Vi har dränerat runt hela huset och vi har byggt en betongtrappa. Från planvåningen till källaren.
    Där trappan tar slut har vi gjort en brunn på betongplattan så att vattnet kan rinna ut till dräneringen.

Vad ska vi använda för matrial för att skapa fall till brunnen och det ska tåla frost och vatten Är det flytspackel eller betong? Ska vi använda armeringsnät så att det inte blir sprickor.

Tacksam om någon kan hjälpa mig.

2. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 548 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Fallet skapar man ju normalt i betongen när man gjuter fast brunnen i plattan. Jag tolkar dig som att detta redan är gjort?

Att göra detta i efterhand blir väl svårt då du behöver höja alltsammans (misstänker att det är en dörr som du vill kunna öppna där nere).

Betong är det vanliga för att tåla frostfritt, men det behöver du gjuta ganska tjockt för att få hållbart på sikt.

Tror det finns (snordyra) flytspackel som skall klara frost men detta kan jag inte riktigt.

3. M
    Medlem · Örebro · 237 inlägg

Martin_355

Medlem
    Det är ett hål vi har gjort på plattan. Där ska det finnas en gjutjärnsbrunn.

Du har rätt . Det finns en dörr där. Tror det är 15 mm från betongplattan till dörr.

Med andra ord är det svårt o fixa det. Vet någon vad flytspacklet heter? Samtidigt är det inte stor yta. Knappt 1 kvm som behöver fixas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.