Byggahus.se

Hydroforpump!

1. T
    Medlem · Sverige · 38 inlägg

tonyjohansson

Medlem
    hej!

Behöver hjälp. Just skaffat en Hydroforpump, som jag kopplat till 32 mm Pem slang, som jag monterade i bergvärme hålet för ca 2 år sen.

Problemet är att det inte kommer något vatten. Fyller på pumpen innan jag startar den, men inget händer. Blåser jag och suger i slangen så hör jag vatten.

Varför kommer det inte upp?

Mvh

2. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Hur långt är det ner till vattnet? Har du någon backventil i brunnen?

3. T

tonyjohansson

Medlem
    När jag monterade slangen var vattnet ca 1 meter från locket. Ingen backventil, bara tryckt ner slangen som den är i extra hålet som fanns i locket.

4. T

tonyjohansson

Medlem
    Kan det va för att det saknas backventil/bottenventil? Måste den sitta längs ner? Eller kan man ha den vid hydroforpumpen? Vet inte om det ryms backventil i hålet, då det är lite trångt då det även är två kollektor slangar i hålet.

5. C
    Medlem · Stockholm · 5 285 inlägg

corre

Medlem
    Du kan ha en backventil monterad på pumpen, det fungerar också.
    Men du bör få igång pumpen med en luftning och vattenpåfyllning först, så du vet att det finns vatten att hämta.

har du möjlighet att öppna borran och se var vattenspeglen ligger?

6. T

tonyjohansson

Medlem
    Provat igen. Utan backventil. Går ej att få upp vatten. Åker nog på att gräva upp bergvärmehålet, och försöka få en backventil på Pem slangen.

7. C

corre

Medlem
    Backventilen spelar ingen roll vid första försöket.
    Den är bara inblandad för att du ska slippa göra om luftningen mellan tillfällena.

Hur luftar du?

8. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Men det är ju svårt att fylla slangen utan backventil. Då måste man väl i princip suga ur luften. Pumpen suger luft dåligt.

9. T

tonyjohansson

Medlem
    Försöker fylla Pem slangen och snabbt trycka in den i pumpen. Och innan det har jag även fyllt huset genom ett påfyllningshål.

10. T

tonyjohansson

Medlem
    Sen fort starta pumpen. Är en Pumpautomat. Köpte den idag på k-rauta till rea pris.

11. T

tonyjohansson

Medlem
    Sen väntar jag bara ett tag, men inget vatten.

12. T

tonyjohansson

Medlem
    Eller finns det enklare och effektivare sätt att lufta och få igång vattnet?

13. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 473 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Montera backventil. Fyll sugslangen och pumphuset med vatten. Öppna utloppet (t.ex en kran), fast bara lite. Slå på strömmen till pumpen. Finns väl inga andra varianter som fungerar?

14. C

corre

Medlem
    Om du har en modern hydroforpump så är den självsugande, sålänge du fyller pumphuset, drar i fyllpluggen igen och startar pumpen, samt smygöppnar en kran långsamt så kommer den evakuera slangen på luft och börja pumpa vatten.

Förutsatt att vattenspelgen ligger max 8m under pumpens nivå i brunnen.
    Det kvittar om det är en backventil eller inte för puftevakueringen och en körning av pumpen.

15. T

tonyjohansson

Medlem
    Nej går inte att få upp vattnet.
    Blir nog till att gräva upp och montera backventil längst ner. Finns det risk att backventiler rör sig bär pumpen startar? Så det finns risk för att kollektor slangar skavs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.